Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Opinie Beleggers Belangen, 21 jul 2015 11:36

Wereldkampioen overconsumptie

0 0 Leestijd ongeveer

Franklin Templeton verwacht dat de Amerikanen binnenkort onttroond zullen worden als wereldkampioen (over)consumptie.

Amerikanen zijn dol op consumptiegoederen, ook al lijken deze op het eerste gezicht niet veel praktisch nut te hebben. Denk aan de ‘Bacon Genie’ (een apparaatje om spek te bereiden in de magnetron) of de ‘Snuggies’ (een dekentje met mouwen; foto: Jon Phllips).

Franklin Templeton stelt dat Amerikanen daarmee de ongekroonde wereldkampioenen (over)consumptie zijn, wat in schril contrast staat met andere werelddelen. Zo vertegenwoordigt Azië (exclusief Japan) 45% van de wereldbevolking, maar bedraagt de consumptie in de regio slechts de helft van die in de Verenigde Staten. De vermogensbeheerder juicht de levensstijl van de Amerikanen niet toe, maar stelt wel dat de opkomende economieën er profijt van zouden hebben de Westerse consumptiemaatschappij te omarmen.

De eerste tekenen dat dit nu gebeurt worden langzaamaan zichtbaar en Franklin Templeton verwacht dat Aziatische en andere opkomende landen voor het aanzwengelen van de vraag steeds nadrukkelijker zullen kijken naar hun eigen bevolking. Dit omdat de groeiende middenklasse een bredere reeks goederen en diensten aanschaft. In de Aziatische economieën ziet Franklin Templeton de trend om meer te gaan consumeren en minder te conserveren, terwijl dat in het Westen net andersom lijkt te zijn en de maatschappij evolueert naar meer natuurbehoud en minimalisme. Op deze manier schuift de wereld op naar een uniformere consumptie, waarbij de kloof tussen het Westen en Azië krimpt.

Voor veel opkomende landen zal de overgang van een industriële naar een diensteneconomie volgens Franklin Templeton moeilijk zijn en zeker een grotere uitdaging vormen dan de ontwikkeling van een agrarische naar een industriële economie. De wereldeconomie staat daarmee volgens de analist op een kruispunt, waarbij beleidswijzigingen en veranderende consumptiepatronen zowel in ontwikkelde als opkomende landen noodzakelijk zijn.

Amerikanen zijn dol op consumptiegoederen, ook al lijken deze op het eerste gezicht niet veel praktisch nut te hebben. Denk aan de ‘Bacon Genie’ (een apparaatje om spek te bereiden in de magnetron) of de ‘Snuggies’ (een dekentje met mouwen; foto: Jon Phllips).

Franklin Templeton stelt dat Amerikanen daarmee de ongekroonde wereldkampioenen (over)consumptie zijn, wat in schril contrast staat met andere werelddelen. Zo vertegenwoordigt Azië (exclusief Japan) 45% van de wereldbevolking, maar bedraagt de consumptie in de regio slechts de helft van die in de Verenigde Staten. De vermogensbeheerder juicht de levensstijl van de Amerikanen niet toe, maar stelt wel dat de opkomende economieën er profijt van zouden hebben de Westerse consumptiemaatschappij te omarmen.

De eerste tekenen dat dit nu gebeurt worden langzaamaan zichtbaar en Franklin Templeton verwacht dat Aziatische en andere opkomende landen voor het aanzwengelen van de vraag steeds nadrukkelijker zullen kijken naar hun eigen bevolking. Dit omdat de groeiende middenklasse een bredere reeks goederen en diensten aanschaft. In de Aziatische economieën ziet Franklin Templeton de trend om meer te gaan consumeren en minder te conserveren, terwijl dat in het Westen net andersom lijkt te zijn en de maatschappij evolueert naar meer natuurbehoud en minimalisme. Op deze manier schuift de wereld op naar een uniformere consumptie, waarbij de kloof tussen het Westen en Azië krimpt.

Voor veel opkomende landen zal de overgang van een industriële naar een diensteneconomie volgens Franklin Templeton moeilijk zijn en zeker een grotere uitdaging vormen dan de ontwikkeling van een agrarische naar een industriële economie. De wereldeconomie staat daarmee volgens de analist op een kruispunt, waarbij beleidswijzigingen en veranderende consumptiepatronen zowel in ontwikkelde als opkomende landen noodzakelijk zijn.