Oppassen als iets veel aandacht krijgt
Beleggen is een vak apart. Zodra iedereen over een bepaalde beleggings(stijl) of topbeheerder spreekt lijkt het sprookje bijna altijd weer snel voorbij. Het is alsof de duivel er mee speelt. Media-aandacht is vaak een contraire indicator.
Beleggen is een spel van de bulls en de bears, zo zegt een collega-goeroe regelmatig op deze site. Als de stier, het symbool van de stijgende markt, optreedt dan wil de hele financiële gemeenschap dat hij blijft optreden. Hij staat op het podium en iedereen roept ‘bravo, encore’. Media schrijven over de goede performance van de stier. Banken maken prachtige reclamefolders van het optreden.
Maar iedere belegger moet weten dat er aan het optreden van de stier eens een einde komt. Achter het gordijn staat de beer, het symbool van de neerwaartse markt, altijd weer klaar. Het is een soort van wetmatigheid op de beurs. De beer wil ook graag optreden, maar de regisseur houdt hem zo lang mogelijk tegen. Hij wil dat zoveel mogelijk mensen de stier omarmen. Totdat de beer het echt niet meer houdt en de stier van het podium verdringt.
Adoptiecyclus
Laatst bladerde ik een e-book door van een zekere, voorheen niet bij mij bekende, William J. Bernstein. Het boek had de titel ‘Skating Where the Puck Was’. In dit boek worden regelmatig parallellen gemaakt tussen sport en beleggen. De titel van het boek geeft eigenlijk al de essentie weer. Net zoals ijshockeyers zijn beleggers graag bij de puk, de belegging die hot is.
Hij haalt diverse voorbeelden aan van beleggingen waar iedereen naar kijkt, waar media over schrijven en die beleggers graag kopen. Maar waarvan het sprookje ook ineens over is. Alsof een zeepbel ineens knapt. Zodra iets wordt ontdekt, is de magie eigenlijk al weer weg, of snel weg. Veel beleggers hebben het dan al gekocht, meestal goed ingewijde contraire beleggers (de ‘early adopters’) zijn in eerste instantie begonnen.
Adoptiecyclus
Eigenlijk kunnen we de adoptiecyclus uit de marketing ook van toepassing verklaren op beleggen. De adoptiecyclus zegt dat producten altijd in fasen worden gekocht door verschillende typen mensen. De innovators kopen het eerst, daarna volgen de early adaptors. Vervolgens hebben we de early majority, de late majority de late adaptors en tot slot de laggards. Zie onderstaande plaatje.
De meeste mensen zitten in het midden. Als u tot de early majority bij het beleggen behoort, heeft u, als u geluk heeft, nog even profijt van de stijging. De late majority en de laggards zullen snel te maken krijgen met de beer. Het fnuikende van de financiële wereld is dat er vaak pas over beleggingen wordt geschreven (op internet, magazine, televisie) als iets al weer een tijdje stijgt. De gemiddelde belegger moet zich realiseren dat hij op zijn positiefst tot de early majority behoort.
Zodra iets gepubliceerd wordt neemt de effectiviteit af
Twee professoren R. David McLean van de University of Alberta en Jeffrely Pontiff van de Boston Collega hebben iets vergelijkbaars onderzocht in een studie getiteld: ‘Does Academic Research Destory Stock Return Predictability. De professoren onderzochten 82 academische studies waaruit regels naar voren kwamen op basis waarvan het mogelijk moest zijn de markt te verslaan. Het bleek dat, zodra deze studies werden gepubliceerd, de effectiviteit ervan afnam. Gemiddeld genomen neemt de effectiviteit met 35% af.
Professor McLean zei verder in een interview dat de meeste beleggers goede regels ook niet goed in de praktijk kunnen brengen. De juiste herbalanceermomenten, te hoge kosten e.d. spelen beleggers vaak parten. Professor Pontiff zei dat de meeste beleggers eigenlijk tevreden moeten zijn als ze ongeveer in de buurt van het marktrendement kunnen blijven.
Moraal van het verhaal: wees voorzichtig met beleggingen waar iedereen over praat. Trek u eigen beleggingsplan, houdt u daaraan en wat andere doen of zeggen is niet zo van belang, zolang het plan voor u werkt. Laat u niet vervoeren door het optreden van de stier dat publieke aandacht trekt, want voordat u het weet treedt de beer weer op.
Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden (www.inmaxxa.nl). Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM) en partner van de ML Finance Academy (www.mlfa.eu ). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.
Beleggen is een spel van de bulls en de bears, zo zegt een collega-goeroe regelmatig op deze site. Als de stier, het symbool van de stijgende markt, optreedt dan wil de hele financiële gemeenschap dat hij blijft optreden. Hij staat op het podium en iedereen roept ‘bravo, encore’. Media schrijven over de goede performance van de stier. Banken maken prachtige reclamefolders van het optreden.
Maar iedere belegger moet weten dat er aan het optreden van de stier eens een einde komt. Achter het gordijn staat de beer, het symbool van de neerwaartse markt, altijd weer klaar. Het is een soort van wetmatigheid op de beurs. De beer wil ook graag optreden, maar de regisseur houdt hem zo lang mogelijk tegen. Hij wil dat zoveel mogelijk mensen de stier omarmen. Totdat de beer het echt niet meer houdt en de stier van het podium verdringt.
Adoptiecyclus
Laatst bladerde ik een e-book door van een zekere, voorheen niet bij mij bekende, William J. Bernstein. Het boek had de titel ‘Skating Where the Puck Was’. In dit boek worden regelmatig parallellen gemaakt tussen sport en beleggen. De titel van het boek geeft eigenlijk al de essentie weer. Net zoals ijshockeyers zijn beleggers graag bij de puk, de belegging die hot is.
Hij haalt diverse voorbeelden aan van beleggingen waar iedereen naar kijkt, waar media over schrijven en die beleggers graag kopen. Maar waarvan het sprookje ook ineens over is. Alsof een zeepbel ineens knapt. Zodra iets wordt ontdekt, is de magie eigenlijk al weer weg, of snel weg. Veel beleggers hebben het dan al gekocht, meestal goed ingewijde contraire beleggers (de ‘early adopters’) zijn in eerste instantie begonnen.
Adoptiecyclus
Eigenlijk kunnen we de adoptiecyclus uit de marketing ook van toepassing verklaren op beleggen. De adoptiecyclus zegt dat producten altijd in fasen worden gekocht door verschillende typen mensen. De innovators kopen het eerst, daarna volgen de early adaptors. Vervolgens hebben we de early majority, de late majority de late adaptors en tot slot de laggards. Zie onderstaande plaatje.
De meeste mensen zitten in het midden. Als u tot de early majority bij het beleggen behoort, heeft u, als u geluk heeft, nog even profijt van de stijging. De late majority en de laggards zullen snel te maken krijgen met de beer. Het fnuikende van de financiële wereld is dat er vaak pas over beleggingen wordt geschreven (op internet, magazine, televisie) als iets al weer een tijdje stijgt. De gemiddelde belegger moet zich realiseren dat hij op zijn positiefst tot de early majority behoort.
Zodra iets gepubliceerd wordt neemt de effectiviteit af
Twee professoren R. David McLean van de University of Alberta en Jeffrely Pontiff van de Boston Collega hebben iets vergelijkbaars onderzocht in een studie getiteld: ‘Does Academic Research Destory Stock Return Predictability. De professoren onderzochten 82 academische studies waaruit regels naar voren kwamen op basis waarvan het mogelijk moest zijn de markt te verslaan. Het bleek dat, zodra deze studies werden gepubliceerd, de effectiviteit ervan afnam. Gemiddeld genomen neemt de effectiviteit met 35% af.
Professor McLean zei verder in een interview dat de meeste beleggers goede regels ook niet goed in de praktijk kunnen brengen. De juiste herbalanceermomenten, te hoge kosten e.d. spelen beleggers vaak parten. Professor Pontiff zei dat de meeste beleggers eigenlijk tevreden moeten zijn als ze ongeveer in de buurt van het marktrendement kunnen blijven.
Moraal van het verhaal: wees voorzichtig met beleggingen waar iedereen over praat. Trek u eigen beleggingsplan, houdt u daaraan en wat andere doen of zeggen is niet zo van belang, zolang het plan voor u werkt. Laat u niet vervoeren door het optreden van de stier dat publieke aandacht trekt, want voordat u het weet treedt de beer weer op.
Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden (www.inmaxxa.nl). Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM) en partner van de ML Finance Academy (www.mlfa.eu ). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.