Disney | Winstgevendheid neemt toe
Hogere ebit- en FCF-marges laten zien dat Disney op de goede weg is. Conservatief management verhoogt langzaam de verwachtingen met een stijgende kasstroom.
Disney is een aan de Amerikaanse beurs genoteerd mediabedrijf met een jaaromzet van ruim $55 mrd, dat ook actief is in de amusementswereld. Die twee activiteiten lopen in elkaar over. Het bedrijf heeft grote kabelnetwerken, met daarbij de sportzender ESPN en Disneykanalen. Voorts heeft het bedrijf tv-zenders en productiemaatschappijen. Bij beide zijn kijkcijfers van het grootste belang, temeer daar die de hoogte van de advertentie-inkomsten beïnvloeden. Zij vormen circa 45% van de omzet, maar genereren de hoogste marges.
Disney heeft tevens filmproductiebedrijven in bezit (15%). De helden uit de Disney-films bieden weer inkomsten aan de laatste twee activiteiten: merchandising (circa 10%), eveneens met hoge marges, en de amusementsparken en vakantieverblijven (30%). De gemiddelde operationele marge komt uit op bijna 30%.
Disney heeft inmiddels ook een kleine activiteit die is gericht op digitaal amusement. De meeste activiteiten worden aangeboden in de ontwikkelde landen, voor 80% in Noord-Amerika en voor ruim 10% in Europa.
Hogere ebit- en FCF-marges laten zien dat Disney op de goede weg is. Conservatief management verhoogt langzaam de verwachtingen met een stijgende kasstroom.
Koopkansen voor enkele Nederlandse midcaps springen eruit in ons adviezenoverzicht van deze week. Plus: een tip voor een aandeel met een zeer hoog dividend en hoe als beleggers te verdienen aan ratten en termieten.
Tijdens de coronacrisis liepen de overheidstekorten om begrijpelijke redenen op. Na twee jaar van broekriem aanhalen laten overheden – vooral de Amerikaanse en Chinese – de teugels weer vieren.