Luchtvaartaandeel | Tegendraadse tip op gevallen beursengel
De in het Amerikaanse Seattle gevestigde vliegtuigbouwer Boeing is bekend om zijn passagiersvliegtuigen maar beschikt ook over een vrij grote defensietak. De afdeling Commercial Airplanes bouwt zowel middelgrote (737-serie) als grote (777 en 787 Dreamliner) passagiersvliegtuigen en vrachtvliegtuigen (767). Wereldwijd is Boeing in dit segment de nummer 2 na Airbus.
De afdeling Defense, Space&Security bouwt aangepaste vliegtuigen volgens militaire specificaties alsook gevechtshelikopters en onbemande toestellen. Het ruimtevaartdeel houdt zich onder meer bezig met satellieten en raketsystemen.
Concurrenten in dit segment zijn Lockheed Martin, Northrop Grumman en RTX (ex-Raytheon). De afdeling Global Services omvat zaken als onderhoud en logistieke diensten.
Boeing is actief in een groei-industrie. Steeds meer mensen nemen steeds vaker het vliegtuig en als u vandaag de rapporten leest van vliegtuigmaatschappijen zoals Ryanair dan gaat het vooral over het belemmeren van de groei door vertraagde leveringen van nieuwe toestellen. Dus eigenlijk zou Boeing een groeibedrijf moeten zijn. Maar de onderneming beleeft al meerdere jaren een donkere periode.
Rampjaar
Het begon allemaal met een crisis rond de 737 MAX 8-vliegtuigen. Twee van deze toestellen stortten kort na elkaar neer, in oktober 2018 in Indonesië en in maart 2019 in Ethiopië. In totaal kwamen daarbij 346 mensen om het leven. Maandenlang werden alle vliegtuigen van dit type aan de grond gehouden.
Beide ongelukken bleken te zijn veroorzaakt door softwarefouten in het besturingssysteem van het toestel. Boeing kwam met een update, maar de aanpassingen werden wereldwijd door alle luchtvaartautoriteiten grondig onderzocht en pas dan goedgekeurd. Sindsdien leed Boeing jaar op jaar verlies en bleven de incidenten zich opstapelen.
Ook 2024 was in de rij van rampjaren geen uitzondering. Het jaar werd gekenmerkt door een reeks veiligheidsincidenten, problemen met de kwaliteit van de onderdelen en een 52 dagen durende staking van een aanzienlijk deel van het personeel. Topman Dave Calhoun werd aan de dijk gezet en vervangen door Kelly Ortberg, de voormalige ceo van toeleverancier Rockwell Collins.
Het derde kwartaal leverde een recordverlies op en ook de vrije kasstroom is negatief. Boeing voerde voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf een kapitaalverhoging door. Die was nodig om de balans te versterken. In oktober werd iets meer dan $24 mrd opgehaald via de uitgifte van nieuwe aandelen en een converteerbare obligatielening.
De verwatering voor bestaande aandeelhouders bedraagt ongeveer 20%. Na het derde kwartaal (voor de kapitaalverhoging dus) bedroeg de schuldenlast $58 mrd. Die zadelt Boeing op met een jaarlijkse rentelast van $2,6 mrd. Voorlopig is er dan ook geen ruimte meer voor een dividend of aandeleninkopen.
Bekijk ook Blik op dividend | Veel verhogingen en ook twee verlagingen
Gevallen beursengel
Die opeenstapeling van verliesjaren, reputatieschade door talloze incidenten en conflicten hebben ook voor een fors onderpresteren van het vroegere steraandeel op Wall Street gezorgd. Boeing is een gevallen beursengel. In de twintig jaar tussen 1999 en 2019 realiseerde de langetermijnbelegger in Boeing echter een totaalrendement (koerswinst + dividenden) van 1154% of 13,9% gemiddeld per jaar. Over diezelfde periode van twee decennia leverde een belegging in een ETF op de S&P500-index slechts 206% rendement op, vijf keer minder.
Maar over de periode 2019-2024 is het een heel ander beeld. In die vijf jaar was een return te halen met een tracker in de S&P500-index van 111%. Wie zijn centen stak in het Boeing-aandeel raakte 56% kwijt. Een verschil dus van 167 procentpunt in het nadeel van Boeing. Ook wordt Boeing met vlag en wimpel verslagen door het aandeel Airbus (+28%; 84 procentpunten beter dan Boeing).
Volgend jaar moet het herstel, dat de voorbije zomer begon, zich doorzetten. Dit betekent in de eerste plaats dat de kosten moeten dalen en dat het productieritme omhoog moet. Boeing wil meer controle krijgen over het productieproces en de kwaliteitscontrole en nam daartoe toeleverancier Spirit Aerosystems over.
Na de staking werd voor de lopende vier jaar een loonsverhoging van in totaal 38% afgesproken. Ontslagen (10% van het personeel) en vermindering van het aantal managementlagen moet daarbij het effect van de afgesproken loonsverhoging voor de overblijvers compenseren.
Het orderboek is ondanks alle problemen nog steeds goed gevuld en had eind september een totale waarde van $511 mrd. Een eventuele tarievenoorlog tussen de VS en China zal maar een beperkte impact hebben op Boeing want China staat voor slechts 2% van alle orders in.
Een andere prioriteit is de verdere afbouw van de schulden en dus ook een vermindering van de rentelasten. De bouw van de nieuwe 777X wordt met een jaar uitgesteld en het 767-vrachtvliegtuig gaat uit productie. Dit moet financiële ruimte vrijmaken voor de meer winstgevende toestellen. Verder wordt een aantal verlieslatende defensiecontracten niet verlengd. De nettowinst zal in 2025 in het beste geval vrij bescheiden uitvallen maar de vrije kasstroom zou alvast in de tweede jaarhelft weer positief moeten worden.
Advies aandeel Boeing op ‘kopen’
Boeing is een tegendraadse keuze want het herstel en de cultuuromslag zullen tijd kosten en er gaan tijdens dit proces onvermijdelijk nog wel een aantal tegenslagen volgen. Prioriteit is het herstellen van de geloofwaardigheid bij klanten en aandeelhouders. Als strategisch belangrijk bedrijf voor de VS zijn doemscenario’s voor Boeing zoals deze enkele maanden terug nog de ronde deden absoluut niet aan de orde.
We verwachten niet meteen dat het aandeel Boeing binnen drie maanden substantieel hoger zal staan maar binnen een termijn van twaalf tot achttien maanden moet dit wel het geval zijn, wanneer voldoende signalen in de richting van een duurzaam herstel wijzen.