Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 8 feb 15:30

Unilever | Ontevreden over eigen prestaties

0 0 Leestijd ongeveer

Voedingsreus Unilever heeft over het vierde kwartaal 2023 een tegenvallende onderliggende omzetgroei laten zien. Topman Hein Schumacher spreekt van een teleurstellende concurrentiepositie.

De kersverse topman Hein Schumacher lanceerde vorig jaar oktober een strategische aanpak om de bij concurrenten achterblijvende groei van Unilever aan te jagen. De nadruk is komen te liggen op een dertigtal sterke merken, zoals Dove, Knorr en Omo.

Voorts moet de innovatiekracht omhoog, de organisatiestructuur simpeler en is een meer prestatiegerichte bedrijfscultuur nodig. De jaarcijfers 2023 stemmen Schumacher ontevreden, omdat er wederom marktaandeel is ingeleverd.

Jaarcijfers onder verwachting

Over het vierde kwartaal rapporteerde Unilever een onderliggende omzetgroei van 4,7% tot €14,2 mrd. De consensus lag hier op 5,0% groei. Bezien over het gehele jaar bedraagt de onderliggende omzetgroei 7,0%, waar 7,1% was voorzien.

De totale jaaromzet van €59,6 mln is wel 5,7% lager uitgekomen als gevolg van negatieve valuta-effecten. Positief is de terugkeer naar volumegroei in het vierde kwartaal (1,8% versus 0,2% over geheel 2023), vooral ook geholpen door een scherpe terugval van de inflatie.

JAARCIJFERS
In € mrd 2023 2022
Omzet 59,6 60,1
Bedrijfsresultaat* 9,93 9,68
Wpa* 2,6 2,57
*Onderliggend

Met name de Amerikaanse Beauty & Wellbeing-tak genereerde goede volumegroei door het jaar heen. De ijsverkopen stelden wederom teleur. De dertig ‘Power Brands’, goed voor circa 75% van de concernomzet, kwamen over 2023 tot een onderliggende omzetgroei van 8,6%.

De in de afgelopen jaren zo ingezakte onderliggende operationele marge steeg over 2023 met 60 basispunten tot 16,7%. De markt had hier op 16,5% ingezet. De onderliggende winst per aandeel bedroeg €2,60 (+1,4%), €0,01 onder de consensusverwachting.

Voor dit jaar rekent Unilever op een onderliggende omzetgroei van 3-5% met een meer evenwichtige verdeling tussen prijs en volume. De onderliggende operationele marge zal bescheiden stijgen. Het bedrijf geeft daarmee te kennen aan de marktverwachting van een marge van 16,9% te kunnen voldoen.

Advies aandeel Unilever op ‘kopen’

Beleggers reageerden opvallend positief. Het feit dat Schumacher zich zo ontevreden opstelt geeft hoop op ingrijpendere maatregelen. Vanwege het groeipotentieel en de relatief lage koers-winstverhouding van 17, blijven wij het aandeel Unilever van een koopadvies voorzien.

Marktaandeel loopt terug
De teleurstelling van ceo Hein Schumacher zit hem vooral in de ontwikkeling van het marktaandeel. Bezien over de afgelopen twaalf maanden heeft slechts 37% van de activiteiten van Unilever marktaandeel weten te winnen. Dat impliceert dus dat 63% van de activiteiten marktaandeel verliest. Ook in het vierde kwartaal heeft zich deze negatieve trend doorgezet. Zo wordt terrein verloren aan huismerken in Europa en met name in Noord-Amerika verschuift de consumptie juist meer naar de echte topmerken. Dit verlies aan marktaandeel moet snel eindigen. Om dat te bewerkstelligen zullen investeringen in de dertig Power Brands nog meer prioriteit krijgen.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ