Alstom | Spoorwegaandeel ontspoort
Het aandeel van de Franse treinconstructeur kelderde met bijna 40% nadat voor het lopende boekjaar een negatieve vrije kasstroom werd voorspeld. Het was de grootste koersval sinds 2003. In de periode tussen begin april en eind september, de eerste helft van het boekjaar, realiseerde Alstom een negatieve vrije kasstroom van €1,15 mrd. Eerder gingen de Fransen voor dit boekjaar nog uit van een vrije kasstroom die ‘significant positief’ zou zijn. De nieuwe prognose gaat uit van -€500 mln tot -€750 mln. Dit impliceert dat de vrije kasstroom in de tweede jaarhelft wel weer positief zal zijn.
Alstom verwijst naar een lagere orderinname. De groep kreeg voor €8,4 mrd aan nieuwe bestellingen binnen, tegenover €10,2 mrd een jaar eerder. Na de sterke groei van het orderboek in 2021 legde Alstom hogere voorraden aan en dit is heel kapitaalintensief. Tegelijk kreeg het bedrijf in de eerste jaarhelft door de lagere bestellingen minder voorschotten binnen. In het Verenigd Koninkrijk liep het Aventra-programma, geërfd van de in 2021 overgenomen treinbouwtak van Bombardier, weer vertraging op. Deze elementen zijn tijdelijk en Alstom verwacht beterschap.
De koersen van de Alstom-obligaties staan ook onder druk, want het is nog onzeker of het Franse bedrijf zijn ‘investment grade’-kredietrating zal kunnen behouden. Tegen het einde van het boekjaar 2023/24 zal de schuldenlast oplopen naar €3 mrd.