Vinci | Sterke eerste jaarhelft voor koopwaardige infraspeler
De Franse bouwgroep en exploitant van tolwegen en luchthavens Vinci heeft een prima eerste jaarhelft achter de rug waarin de omzet, gecorrigeerd voor overnames en valuta-effecten, met 11,6% steeg tot bijna €32,4 mrd. Slechts 9% daarvan, een kleine €3 mrd, behaalden de Fransen met de exploitatie van tolwegen, die dan wel weer goed zijn voor 46% van de totale operationele winst van €3,6 mrd.
De stijging van de operationele winst van 25% in de eerste helft van dit jaar was vooral te danken aan een herstel in de exploitatie van luchthavens, waarvan de operationele winst verdubbelde tot €780 mln.
De goede operationele gang van zaken vertaalde zich in een stijging van de nettowinst van 12,6% tot €2,1 mrd en een bijna 12% hogere winst per aandeel van €3,65. Ondanks de beter dan verwachte eerste jaarhelft houdt Vinci vast aan de eerder uitgesproken verwachtingen. De infragroep rekent op een verdere stijging van de omzet en operationele winst, maar minder sterk dan in 2022.
De nettowinst zal naar verwachting van de Fransen mede door de opgelopen financieringslasten slechts iets boven het niveau van afgelopen jaar liggen. De gemiddelde rente op de uitstaande schuld lag eind juni op 4,2% tegen 2,5% eind vorig jaar. Bijna 60% van de totale schuld van €28,9 mrd heeft een variabele rente.
Afgezien van de hogere rente en berichten over extra belastingen op concessies in Frankrijk staat Vinci er uitstekend voor. De free cash flow zal aan de bovenkant van de eerder afgegeven bandbreedte van €4,0-4,5 mrd uitkomen en het interimdividend wordt met 5% verhoogd tot €1,05.
Aandeel Vinci blijft koopwaardig
Ik verhoog mijn winsttaxatie voor het lopende jaar tot €7,80 per aandeel. Op een koers-winstverhouding van 13,4 en een dividendrendement van 4% blijft het aandeel Vinci koopwaardig.