UMG | AI-hype weegt op koers, bedrijf vecht terug
Ondanks goede kwartaalcijfers gaat het sinds eind april bergafwaarts met het aandeel van Universal Music Group (UMG). Enkele analistenrapporten gaven aanleiding tot bezorgdheid over de houdbaarheid van het bedrijfsmodel. De boosdoener heet AI en dan met name de overvloed aan AI-gegenereerde muziek die zijn weg vindt naar de streamingplatformen.
Met op AI-gebaseerde muziekplatformen als Boomy kunnen gebruikers nagenoeg zonder inspanning muzieknummers in verschillende genres produceren. Spotify verwijderde op verzoek van UMG al tienduizenden AI-liedjes, maar met intussen meer dan 15 miljoen gegenereerde nummers is het vechten tegen de bierkaai. UMG en andere muzieklabels willen daarom deze AI-platformen de toegang tot hun catalogus ontzeggen.
De AI-platformen trainen zichzelf maar dat gebeurt met muziek die auteursrechtelijk beschermd is. UMG wil de rechten van de artiesten onder contract en de muziekcatalogi die het bezit vrijwaren. AI is een relatief nieuw gegeven en een helder wettelijk kader ontbreekt vooralsnog. Het consequent verwijderen van AI-muziek is een eerste stap.
Bestrijden met eigen wapens
UMG weet ook wel dat AI niet meer zal verdwijnen en dat het gevecht tegen gekloonde muziek een blijver is. Dit neemt niet weg dat het muziekbedrijf de technologie ook in zijn voordeel kan gebruiken. In dat kader moet de overeenkomst van vorige maand met het Duitse bedrijf Endel worden gezien.
UMG en Endel gaan samen AI-programma’s aanbieden die zogenoemde soundscapes of geluidcombinaties kunnen maken. Deze vorm van ‘ethische AI’ is gebaseerd op wetenschap en gebruikt geen bestaande muziek waar auteursrechten op rusten.
Aandeel UMG blijf op ‘kopen’
Ik reken voor dit en volgend boekjaar op een winst van respectievelijk €0,90 en €0,99 per aandeel, wat op dit moment overeenkomt met een koers-winstverhouding van 20,5 en 19,5. Het dividend zit in een stijgende lijn en bedraagt voor het afgelopen boekjaar €0,51 per aandeel, goed voor een rendement van 2,6%.
AI is meer dan een storm in een glas water maar het is in het belang van zowel de muzieklabels, de streamingplatformen als de artiesten om een overeenkomst rond het thema te bereiken. Het koopadvies voor het aandeel UMG blijft van kracht.
In het nieuwe model zouden de inkomsten van elke individuele abonnee direct worden toegewezen aan de beluisterde artiest. Wie veel trouwe fans heeft of met een nieuw album uitkomt, zou dus binnenkort meer kunnen gaan verdienen. Warner Music past deze formule al toe bij verschillende streamingdiensten en nu lijkt ook UMG deze richting te willen opgaan.
UMG kerncijfers | 2023(t) | 2022 | 2021 | |
Omzet (€ mrd) | 11,1 | 10,3 | 8,5 | |
Nettoresultaat (€ per aandeel) | 0,90 | 0,80 | 0,70 | |
Dividend (€ per aandeel) | 0,56 | 0,51 | 0,40 | |