Tesla | Nieuw productierecord voor de prijzige automaker
Met een marktaandeel van circa 20% is Tesla (Nasdaq: TSLA) ‘s werelds grootste producent van elektrische auto’s. Het bedrijf onderscheidt zich van de concurrentie door een zeer hoge mate van verticale integratie in essentiële onderdelen van de productieketen, zoals hardware, software, halfgeleiders, batterijen en grondstoffen. Dat maakt Tesla minder kwetsbaar voor verstoringen in de toeleveringsketen.
Het bedrijf heeft weliswaar ook hinder van de chiptekorten, maar weet dit beter op te vangen dan de concurrentie. Tesla ontwikkelt bijvoorbeeld zelf hardware, software en halfgeleiders, waardoor het makkelijk over kan stappen op andere chips. Ook op het gebied van batterijen en de aanvoer van lithium heeft Tesla het relatief goed voor elkaar. Zo exploiteert het samen met Panasonic een mega-batterijen fabriek in Nevada en zijn er plannen voor een eigen lithiumraffinaderij in Texas.
Daarnaast koopt het bedrijf direct lithium in bij mijnen in plaats van bij batterijproducenten. Dit zorgt voor een grotere leveringszekerheid. Belangrijk, want batterijen dreigen in de nabije toekomst een nieuw knelpunt te worden in de mondiale productie van stekkerauto’s.
Voorsprong op peil
Hoewel de concurrentie aan de weg timmert en vele nieuwe elektrische modellen op de markt brengt, weet Tesla zijn voorsprong vast te houden. Naar verwachting zal de vraag naar stekkerauto’s met gemiddeld 40% per jaar groeien in de voorzienbare toekomst.
Tweede kwartaal in $ mln | 2022 | 2021 |
Omzet | 16934 | 11958 |
Aangepaste ebitda | 3791 | 2487 |
Nettowinst | 2620 | 1616 |
Tesla denkt de komende jaren zijn autoverkopen jaarlijks met gemiddeld 50% op te kunnen voeren. Om dit te bewerkstelligen is de onderneming druk bezig om de productiecapaciteit uit te breiden, waarbij de productie in de nieuwe megafabrieken in Austin en Berlijn nu snel wordt opgevoerd.
Opmars stekkerauto’s
In het tweede kwartaal zorgden lockdowns in China voor een tegenvallende productie van 258.580 voertuigen. Dat was een daling van 15% vergeleken met het voorgaande kwartaal, maar nog wel 25% meer dan dezelfde periode van vorig jaar. Nu de Chinese fabriek in Shanghai weer volledig operationeel is, verwacht Tesla nieuwe productierecords in de tweede jaarhelft. De groeidoelstelling van 50% is mogelijk toch haalbaar, waarmee Tesla dit jaar ruwweg 1,4 miljoen auto’s zou afleveren.
Topman Elon Musk benadrukte dat de productie het knelpunt is voor de groei en niet de vraag. Op de belangrijkste afzetmarkten stijgt de penetratie van e-auto’s snel. Tot en met juli stegen de verkopen van stekkerauto’s en plug-in hybrides met 62,1%, waardoor hun aandeel in de totale autoverkopen met 520 basispunten is toegenomen naar 12,1%. In de grote Chinese markt ligt het aandeel van elektrische auto’s al op 20,7%, ruim het dubbele vergeleken met vorig jaar.
Een recessie zou tot een groeivertraging kunnen leiden, maar zal de opmars van stekkerauto’s niet tot staan brengen. Bovendien stelt de verticale integratie Tesla in staat om harder te blijven groeien dan de concurrentie. Tesla is bovengemiddeld winstgevend. In het tweede kwartaal steeg de operationele winstmarge van 11 naar 14,6%, mede dankzij hogere afzetprijzen. De orderboeken zijn goed gevuld en alles wijst op een stevige groei in 2023. Dan zal ook de eerste cybertruck uit de fabrieken rollen.
Aandeel Tesla blijft op ‘verkopen’
Het aandeel is begin augustus gesplitst in de verhouding 3 voor 1 en verliest dit jaar circa 27%. Toch blijft Tesla op 50 keer de consensusraming voor 2023 pittig gewaardeerd. Ondanks de mooie groeivooruitzichten geven we in de sector de voorkeur aan Volkswagen en Mercedes-Benz. In afwachting van een beter instapmoment blijft het verkoopadvies voor het aandeel Tesla van kracht.