Updates

Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Grafiek van de Dag Hildo Laman, 15 apr 2022 10:36

GvdD | Goedkoper containervervoer helpt tegen inflatie

0 0 Leestijd ongeveer

Een van de oorzaken van de hoge inflatie zijn de gestegen transportkosten. Containervervoer over zee is nog steeds duur, maar er lijkt wel een duidelijk dalende trend te zijn ontstaan.

De hoge inflatie houdt de gemoederen nog altijd bezig. De afgelopen week werden weer verschillende alarmerende cijfers bekendgemaakt. Eén van de verschillende oorzaken van de hoge prijzen is dat containertransport erg duur is geworden. In de grafiek staat de WCI composite container benchmark rate. Dit is een gemiddelde prijs voor vervoer per schip van één 40 ft container gemeten over een aantal veel gebruikte routes, zoals Shanghai-Rotterdam.

Vóór corona schommelde deze gemiddelde prijs rond $2000. Door de pandemie daalde de prijs eerst, maar toen de economie weer op gang kwam schoot die omhoog naar meer dan $10.000, en stabiliseerde in de maanden daarna rond $9500.

Dalende trend

Dit jaar lijkt een duidelijk dalende trend ingezet. Deze week kwam de prijs voor het eerst sinds juni 2021 onder $8000 uit. Dat is nog altijd ver boven de oude prijzen. Maar het geeft wel hoop dat de inflatie later dit jaar weer zou kunnen afnemen. Het meest vervelende scenario zou zijn dat de prijzen maar blijven stijgen, en dat consumenten en bedrijven erop gaan rekenen dat dit eeuwig doorgaat. Hoe langer dat duurt, hoe moeilijker het te stoppen is. Daarom zijn dit soort lichtpuntjes belangrijk: prijzen kunnen ook weer dalen.

Inflatiedruk

Het zit er niet in dat de oude prijzen voor containervervoer dit jaar gaan terugkeren. Al was het maar omdat de brandstofkosten waarschijnlijk nog wel een tijd hoog zullen blijven. Ook wordt er meer met langlopende contracten gewerkt, omdat bedrijven zeker willen zijn van een plekje aan boord voor hun goederen. Maar een daling naar een wat schappelijker niveau zou al goed nieuws zijn en de inflatiedruk kunnen verlichten.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.