Sligro | Het blijft afzien
In een trading udate meldde Sligro dat de kwartaalomzet met bijna 10% is gedaald ten opzichte van 2019. Over negen maanden genomen was dat 14%. Doordat veel horecaondernemingen op last van de overheid de deuren hebben moeten sluiten ter bestrijding van de tweede coronagolf, zal ook in het vierde kwartaal de omzet dalen.
De groothandel neemt maatregelen om de kosten en investeringen te beperken, maar is wel druk met het afronden van enkele strategische programma’s. Zo zijn er de emigratie naar een nieuw online bestelplatform en de integratie van de Heineken-distributie-activiteiten, van het overgenomen De Kweker en van de Belgische met de Nederlandse activiteiten.
Aandelen Sligro
De veelheid aan strategische programma’s was voor mij een belangrijke reden om het advies te verlagen naar ‘verkopen’, aangezien deze ten koste zou kunnen gaan van de aandacht voor de omzet. Dat was feitelijk ook het geval. De afronding van die programma’s in 2021 maakt het bedrijf wel klaar voor nieuwe groei in het tijdperk na corona. De vraag is alleen wanneer het virus zal zijn uitgewoed. Dat zal zeker nog niet in het lopende kwartaal zijn. Ik handhaaf daarom het verkoopadvies.