CM.com | Groei weegt zwaarder dan winst
De omzet van communicatiedienstverlener CM.com is in het eerste halfjaar met 30,5% gestegen, naar €57,8 mln. Digitale communicatie wordt steeds belangrijker, en dat merkt CM in de omzet. Dat het bedrijf over deze periode geen winst heeft gemaakt, komt onder andere door de kosten rond de beursgang (€1,8 mln), maar ook door uitbreiding. CM.com heeft veel mensen aangenomen om nieuwe klanten binnen te halen en heeft nieuwe vestigingen geopend in de VS en Kenia. Dit soort maatregelen kost direct geld, terwijl de meeste opbrengsten pas later zichtbaar zullen zijn.
Hogere groei
Groei was een belangrijke reden voor de beursgang. De afgelopen jaren vlakte die wat af, maar met de opbrengst van de verkochte aandelen wil het bedrijf het groeitempo weer verhogen. De eerste halfjaarcijfers zijn een teken dat dit inderdaad zou kunnen lukken. Door overnames, nieuwe klanten en meer omzet bij bestaande klanten lag de groei in de eerste helft van het jaar een stuk hoger dan het gemiddelde van de afgelopen jaren.
Aandeel CM.com
De vraag is wat een snelgroeiend bedrijf als dit waard zou moeten zijn. De markt waar CM.com op actief is, digitale communicatie tussen bedrijven en klanten, groeit snel. Het binnenhalen van zoveel mogelijk klanten en het verwerven van een zo groot mogelijk marktaandeel zijn zaken die op dit moment zwaarder wegen dan de winstcijfers. Als de groei de komende paar jaar in de buurt ligt bij die van de eerste helft van dit jaar, zullen beleggers geen problemen hebben met een lage winst of verlies.
Omdat de toekomst belangrijker is dan de huidige stand van zaken, is het wel moeilijk om het bedrijf te waarderen. De toekomst is per definitie onzeker, en alleen uitgaan van de huidige situatie (waarin het bedrijf verlies maakt) zou tot een heel lage waardering leiden. Er wordt nu ongeveer 3,5 keer de geschatte omzet voor dit jaar betaald. Dat is niet erg veel. Ik verwacht dat de markt waarin CM actief is de komende jaren zal groeien, en ook dat het hoge groeitempo van het bedrijf kan doorzetten. Het grote risico is natuurlijk dat de markt en/of het bedrijf de verwachtingen niet kunnen waarmaken. Maar risico hoort bij beleggen. Het potentieel vind ik op de huidige koers opwegen tegen het risico. Ik handhaaf dan ook het koopadvies.
CM.com | ||||
In € mln | 2020(t) | 2019 | 2018 | 2017 |
Omzet | 125,0 | 96,3 | 84,6 | 79,9 |
Ebitda | -1,0 | 5,4 | 4,3 | 4,4 |
Nettowinst | -6,5 | -1,8 | 0,2 | 1,1 |