Updates

Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Kiadis Pharma

Advies
houden
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Nederland

Marel

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vivoryon Therapeutics

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Kiadis Pharma

Advies
houden
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Nederland

Marel

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vivoryon Therapeutics

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
kopen

Zijn bedrijfscijfers wel altijd even betrouwbaar?

0 0 Leestijd ongeveer

Ik ga bij deze vraag niet in op bedrog dat de accountant moet voorkomen, zoals bij Wirecard. Ik ga wel in op de gewoonte van sommige bedrijven om hun operationele cijfers mooier te presenteren dan ze zijn.

Dat gebeurt zowel verbaal als met cijfers. Soms doen bedrijven in hun kwartaalbericht aan verbale mooipraterij, maar blijkt dat er toch nog wel wat valt aan te merken op de ontwikkeling van het bedrijf. Dit is promotie. In de cijfers wordt deze promotie soms bedreven door kosten ‘eenmalig’ te noemen. Dat resulteert dan in een zogeheten ‘aangepast operationeel resultaat’. Als de eenmaligheid correct is, biedt het afzonderen van deze kosten inderdaad een beter inzicht in de onderliggende ontwikkeling.

De praktijk leert echter dat eenmalige kosten nog wel eens terugkeren. Deze praktijken, verbaal en cijfermatig, zijn niet verboden. Maar zij verslechteren het inzicht in het bedrijf. Het is aan de specialisten, zoals uw redacteuren van Beleggers Belangen, om er in hun analyses doorheen te prikken, en aan de beleggers om zelf de cijfers te bestuderen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.