Netflix | Corona speelt concern in de kaart
De afgelopen maanden waren atypisch. Corona hield de mensen thuis, waardoor in het eerste halfjaar van 2020 26 miljoen nieuwe klanten een abonnement bij Netflix namen, tegen 12 miljoen in 2019. Doordat ook de productie van films en series vertraging opliep en daarmee de kosten daalden, steeg de operationele marge van 12,3% (2019) naar 19,4%.
Die marge leidde tot de voor Netflix unieke situatie van een positieve vrije kasstroom. Klantenwerving, mede door een groot aantal eigen producties, staat bij dit groeibedrijf voorlopig centraal. Het structureel verhogen van de winstgevendheid is van later zorg.
Toekomst en advies voor Netflix
Het bedrijf legt in zijn commentaar terecht de nadruk op het bijzondere karakter van de afgelopen periode. Voor het komende – normalere – kwartaal verwacht Netflix dan ook dat de groei van het klantenbestand zal afvlakken en dat de productiekosten zullen stijgen. Er zijn echter voldoende kasmiddelen aanwezig om de groei in stand te houden. Wij handhaven bij de weliswaar hoge k/w van 80 daarom ons koopadvies.