Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Hildo Laman, 7 mei 2020 09:00

Durf wint het op de beurs van angst

0 0 Leestijd ongeveer

Angst is een heel belangrijke factor in ons gedrag. Zodra we een (potentiële) bedreiging opmerken, dwingen onze hersenen ons tot allerlei acties.

In de natuur is dat een heel handige eigenschap, maar we leven al lang niet meer in onze natuurlijke omgeving en ons oerinstinct wordt nu vooral bespeeld door verkopers en media-uitgevers. Zo zijn heel wat kranten en tv-zenders groot geworden door oorlogen en ellende. En worden er verzekeringen verkocht voor van alles en nog wat, niet zelden vooral in het voordeel van de verzekeraar.

In deze tijden van het coronavirus valt ook weer op hoe sterk negativiteit de media beheerst. Slecht nieuws krijgt verreweg de meeste aandacht, en goed nieuws wordt niet zelden met een zuur sausje overgoten. Voor een mediabedrijf is dat volstrekt logisch: slecht nieuws wekt angst op, en dat motiveert mensen om te kijken, te lezen en te clicken.

Voor beleggers zijn de media daardoor een valkuil. Het beeld dat in de media is ontstaan rond de coronacrisis is gitzwart: de economische schade is ongekend, de werkloosheid zal astronomisch zijn, de wereld zal nooit meer normaal worden – wat ‘normaal’ dan ook was. Als belegger kun je dan makkelijk tot de volgende conclusie komen: alles verkopen, en over vijf jaar maar eens kijken of ik voor een habbekrats die aandelen weer kan oppikken.

Positieve voorbeelden

Maar hoe ellendig de gevolgen van corona ook kunnen zijn, er zijn ook positieve tekenen. Mensen zijn massaal het huis en de tuin aan het verfraaien, vernieuwen en verbeteren. Dat levert een hoop werk op voor winkels, kwekers, tuinmannen, schilders, timmermannen et cetera. Ik zag laatst een nieuwsbericht waarin een botenverkoper vertelde een toptijd te hebben (media kunnen het dus wel, goed nieuws brengen). De vraag naar boten (bepaald geen noodzaak) is de afgelopen maanden sterk gestegen in plaats van ingestort.

Zo kan ik nog een heel rijtje positieve voorbeelden geven. Deze voorbeelden geven aan dat er ook hoop is voor de toekomst, en het zou dan ook overdreven pessimistisch zijn om alles maar te verkopen. Daar komt nog bij dat beurskoersen vooruit lopen op de toekomst. Als 2021 beter gaat worden, gaan we dat dit jaar in de koersen merken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen slecht economisch nieuws meer zal komen, dat bedrijven bakken met geld zullen verdienen of dat de beurzen alleen maar omhoog kunnen. Ik kan ook niet zeggen waar de beurzen over zes maanden staan. Wat ik wel weet, is dat op de langere termijn beurzen vaker omhoog gaan dan omlaag. Die habbekrats voor dat aandeel over vijf jaar zou dus zomaar eens een luchtspiegeling kunnen blijken te zijn.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ