Amazon maakt pas op de plaats
In het eerste kwartaal maakte Amazon nog een bescheiden winst, maar dat zal in het tweede kwartaal niet het geval zijn. Er is echter geen man overboord.
Voor de enkele belegger en analist die het nog niet duidelijk was: Jeff Bezos, ceo van Amazon, richt zich niet voor de korte termijn. Het bedrijf maakte bekend dat in het lopende kwartaal $4 mrd wordt besteed aan investeringen en maatregelen als gevolg van het coronavirus, een bedrag dat ongeveer neerkomt op de verwachte operationele winst van dit kwartaal.
Het is goed mogelijk dat deze keuze deels wordt ingegeven door imago-overwegingen. Amazon ligt al een aantal jaren onder vuur, vooral vanwege zijn dominante marktposities en de manier waarop het bedrijf die uitbuit. Het zou voor critici wel heel makkelijk scoren worden als Amazon een enorme winst zou melden in een tijd dat veel kleine ondernemers het moeilijk hebben. Een groot deel van deze kleine ondernemers heeft meer last dan gemak van Amazon. Daarnaast is ook al jaren bekend dat Jeff Bezos er geen probleem mee heeft om resultaten op korte termijn op te offeren voor een sterkere positie op langere termijn.
Nog steeds op winst
Na het kwartaalbericht daalde het aandeel met zo’n 7%. In de context van de afgelopen maanden valt dat alleszins mee. Het aandeel stond op 30 april nog op de hoogste stand ooit, en na de daling staat het nog altijd op een jaarwinst van meer dan 15%.
Omdat Amazon zich niet echt druk maakt over winstmarges, komt het maken van wpa-taxaties vooral neer op koffiedik kijken, maar dan op miljardenschaal. Voor de koers van het aandeel is dat echter niet zo problematisch gebleken, want beleggers accepteren de sterk fluctuerende en vaak magere winstcijfers al jaren. Dat zal nu niet plotseling veranderen.
Wat veel belangrijker is voor beleggers, is dat de groei nog steeds doorgaat. Zo steeg de omzet in het afgelopen kwartaal met 26,4%. Het toekomstbeeld van een reus die verschillende markten (e-commerce, cloud) zal domineren is niet weg bij beleggers. Wel is het aandeel nog altijd allerminst een koopje, dus een koopadvies zit er nog altijd niet in. Het advies blijft ‘houden’.