Coronacrisis raakt ook Unilever
Bedroeg de autonome omzetgroei van Unilever in het eerste kwartaal van 2019 nog 3,1%, in het eerste kwartaal van dit jaar was dat slechts 0,3%. De gerapporteerde omzet (inclusief onder meer acquisities en wisselkoerseffecten) steeg met 0,2%, naar €12,44 mrd.
Het effect van de coronacrisis is in de cijfers duidelijk zichtbaar. In China en India waren veel verkooppunten gedurende het kwartaal gesloten. De omzet in het Verre Oosten daalde hierdoor fors. In de Amerika’s, en in mindere mate Europa, profiteerde het bedrijf nog enigszins van hamsterwoede onder consumenten. Daar was wel omzetstijging te zien vergeleken met vorig jaar.
De verkochte productmix liet een dramatische wijziging zien. Artikelen als ijs, thee en voedingswaren, die veel via verkooppunten (winkels, horeca) worden verkocht, lieten een sterke omzetdaling zien. Producten voor persoonlijke verzorging en huishoudelijk gebruik, zoals zeep en schoonmaakmiddelen, lieten een flinke omzetgroei zien. De negatieve effecten overheersten echter overal, waardoor de divisie Beauty & Personal Care en Home Care een sterke terugval van de omzetgroei lieten zien en bij Foods & Refreshments de omzet daalde.
Advies Unilever ongewijzigd
De analisten waren verdeeld. Voor ING viel de stabiele autonome omzet mee, terwijl andere partijen de cijfers teleurstellend vonden. Het is moeilijk te zeggen wie gelijk heeft. Zetten we Unilever af tegen Procter & Gamble, dan zien we daar een autonome omzetstijging van 10% bij de divisie Fabric & Home Care tegenover 2,4% bij de divisie Home Care van Unilever. De vergelijking met Nestlé valt ook ongunstig uit: een autonome omzetstijging van 0,3% voor Unilever tegenover 4,3% voor de Zwitsers.
Unilever heeft echter een productmix die meer afhankelijk is van verkooppunten, impulsaankopen en afzet in het Verre Oosten. Daardoor werd het bedrijf in het eerste kwartaal extra hard geraakt. Vooral het normaliseren van het maatschappelijk verkeer in het Verre Oosten kan het beeld in het tweede kwartaal in het voordeel van Unilever doen kantelen. Met ‘houden’ heeft Unilever een lager advies dan Nestlé en Procter & Gamble, en dat blijft bij een k/w van 18 zo.