Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 24 apr 2020 14:55

Coronacrisis raakt ook Unilever

0 0 Leestijd ongeveer

De omzetgroei van Unilever heeft te lijden onder de coronacrisis. Sommige verkoopkanalen die de onderneming gebruikt om zijn producten aan de man te brengen, zijn gesloten. Het tweede kwartaal zou echter verbetering kunnen brengen.

Bedroeg de autonome omzetgroei van Unilever in het eerste kwartaal van 2019 nog 3,1%, in het eerste kwartaal van dit jaar was dat slechts 0,3%. De gerapporteerde omzet (inclusief onder meer acquisities en wisselkoerseffecten) steeg met 0,2%, naar €12,44 mrd.

Het effect van de coronacrisis is in de cijfers duidelijk zichtbaar. In China en India waren veel verkooppunten gedurende het kwartaal gesloten. De omzet in het Verre Oosten daalde hierdoor fors. In de Amerika’s, en in mindere mate Europa, profiteerde het bedrijf nog enigszins van hamsterwoede onder consumenten. Daar was wel omzetstijging te zien vergeleken met vorig jaar.

De verkochte productmix liet een dramatische wijziging zien. Artikelen als ijs, thee en voedingswaren, die veel via verkooppunten (winkels, horeca) worden verkocht, lieten een sterke omzetdaling zien. Producten voor persoonlijke verzorging en huishoudelijk gebruik, zoals zeep en schoonmaakmiddelen, lieten een flinke omzetgroei zien. De negatieve effecten overheersten echter overal, waardoor de divisie Beauty & Personal Care en Home Care een sterke terugval van de omzetgroei lieten zien en bij Foods & Refreshments de omzet daalde.

Advies Unilever ongewijzigd

De analisten waren verdeeld. Voor ING viel de stabiele autonome omzet mee, terwijl andere partijen de cijfers teleurstellend vonden. Het is moeilijk te zeggen wie gelijk heeft. Zetten we Unilever af tegen Procter & Gamble, dan zien we daar een autonome omzetstijging van 10% bij de divisie Fabric & Home Care tegenover 2,4% bij de divisie Home Care van Unilever. De vergelijking met Nestlé valt ook ongunstig uit: een autonome omzetstijging van 0,3% voor Unilever tegenover 4,3% voor de Zwitsers.

Unilever heeft echter een productmix die meer afhankelijk is van verkooppunten, impulsaankopen en afzet in het Verre Oosten. Daardoor werd het bedrijf in het eerste kwartaal extra hard geraakt. Vooral het normaliseren van het maatschappelijk verkeer in het Verre Oosten kan het beeld in het tweede kwartaal in het voordeel van Unilever doen kantelen. Met ‘houden’ heeft Unilever een lager advies dan Nestlé en Procter & Gamble, en dat blijft bij een k/w van 18 zo.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ