Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Michiel Pekelharing, 15 apr 2020 15:50

TomTom heeft ademruimte hard nodig

0 0 Leestijd ongeveer

De omzet van TomTom staat zowel in het consumenten- als professionele segment stevig onder druk. De goed gevulde kas geeft het bedrijf voldoende ademruimte.

De kwartaalcijfers van TomTom bevestigen dat de onderneming hard geraakt wordt door de coronacrisis. Dat komt niet als een verrassing. De autosector is een belangrijke klant en de autoverkopen zijn door de virusuitbraak flink gedaald. De omzet daalde in dit segment met 24% naar €49,8 mln. Binnen het enterprise-segment steeg de omzet nog met 10% naar €41,5 mln. Dat was onvoldoende om de omzet op de professionele markt (Location Technology) op peil te houden: -11% naar €91,3 mln. In het consumentensegment viel de omzet met een daling van 40% naar €39,6 mln zelfs nog sneller terug.

Het operationeel verlies liep ten opzichte van vorig jaar op van €13 mln naar €78 mln. Behalve door de omzetdaling, werd die terugval ook veroorzaakt door een grotere afschrijving op bedrijfstechnologie en databases. Een gevolg is dat de nettowinst van €3,3 mln in het eerste kwartaal van 2019 omsloeg in een verlies van €62,8 mln (0,48 per aandeel). Het is overigens wel een gunstig signaal dat de free cashflow van €13,7 mln in zwarte cijfers werd geschreven. Dat is voor een deel te danken aan de beslissing om de inkoop van eigen aandelen in maart te staken.

Positieve cashflow

TomTom had aan het eind van het eerste kwartaal €432 mln in kas. In combinatie met de (vooralsnog) positieve cashflow geeft die kaspositie het bedrijf ruimte om aan een nieuw bedrijfsmodel te bouwen. Het ontwerp van een gedetailleerde digitale kaart staat centraal in dit plan. Door de corona-onzekerheid stellen autofabrikanten nieuwe investeringen uit, maar ontstaat mogelijk ook meer ruimte voor overnames of strategische samenwerkingen.

De kwartaalcijfers bevestigen de vrees dat TomTom voorlopig weinig groeipotentieel heeft. De onderneming heeft de prognose voor 2020 ingetrokken en op de beurs daalde het aandeel met 8%. Op het huidige koersniveau – dat ruim 30% lager ligt dan twee maanden geleden – is het verstandig om het aandeel vast te houden en af te wachten hoe het bedrijf de goede financiële positie gebruikt om sterker uit de crisis te komen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ