Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies Stephen Hendriks, 11 dec 2019 17:48

Nieuwe topman schudt Sanofi op

0 0 Leestijd ongeveer

In september trad Paul Hudson aan als nieuwe topman van Sanofi. De hoop was dat hij de Franse farmaceut zou opschudden. De eerste aanzet daartoe die hij op de strategiebijeenkomst van Sanofi deze week gaf oogt positief.

Pijnpunten

In zijn eerste strategiebijeenkomst voor beleggers begin deze week legde Paul Hudson de vinger direct op de zere plek. De in september aan getreden Sanofi-topman somde in de eerste pagina van zijn presentatie een aantal kritiekpunten op die analisten door de jaren heen op de farmaceut hebben geuit. ‘Weinig focus, onaantrekkelijke pijplijn van nieuwe medicijnen, zwakke uitvoering van strategie en het lange wachten op groei’ waren de meest gehoorde klachten. Aan Hudson de taak hier verandering in te brengen. De Brit heeft bij AstraZeneca en Novartis eerder een grootschalige transformatie mede in gang gezet en lijkt de juiste man op de juiste plek.

De strategiepresentatie van Sanofi viel in ieder geval goed, de koers steeg met een kleine 6%. Maar de verandering vraagt tijd. Uit de presentatie bleek dat de periode 2020-2022 vooral gebruikt wordt om de activiteiten aan te scherpen en de operationele marge te verhogen. Zo stopt de farmaceut met verdere onderzoeksuitgaven naar diabetes en cardiovasculaire aandoeningen. Een begrijpelijke beslissing, de diabetes-divisie lijdt al langere tijd onder prijsdruk. Verder krijgt de divisie Consumer Healthcare – receptvrije geneesmiddelen – meer autonomie. Dat lijkt een opmaat naar een afsplitsing, desinvestering of fusie maar zo ver wilde Hudson (nog) niet gaan.

Baanbrekende medicijnen

Ook zal Sanofi honderden niet meer groeiende producten afstoten. Dit vereenvoudigt niet alleen het bedrijf maar moet tussen 2019-2025 mogelijk €1,5 mrd aan verkoopopbrengsten opleveren. Tussen 2019 en 2022 wil de farmaceut bovendien €2 mrd aan kosten besparen. Dat is een belangrijke stap om de operationele marge op te krikken. Deze ligt nu nog op ‘slechts’ 26% maar moet in 2022 zijn gestegen tot 30% en eind 2025 zelfs tot 32%. Dat moet dan weer leiden tot een stijging van de free cash flow (operationele cash flow verminderd met onderhoudsinvesteringen) met 50% eind 2022.

Nieuwe strategie Sanofi oogt kansrijk

Lancering van nieuwe baanbrekende medicijnen is gepland voor de tweede fase van de ombouw van Sanofi in de periode 2023-2025. In de tussentijd moet de omzetgroei voornamelijk komen van Dupixent, een middel tegen ernstig eczeem en astma waarvoor Sanofi een ambitieuze piekomzet van €10 mrd voorziet. Een concrete omzetdoelstelling voor de komende jaren gaf Hudson echter niet af. De eerste stappen van de nieuwe topman zijn goed. De ombouw van Sanofi vraagt tijd maar is kansrijk. Ik handhaaf dan ook mijn koopadvies.

Versterking activiteiten immuno-oncologie
Bij de strategiebijeenkomst maakte Sanofi ook de overname van Synthorx bekend. De Franse farmaceut betaalt een forse $2,5 mrd voor het Amerikaanse biotechconcern, dat nog geen omzet kan laten zien. Wel heeft Synthorx met THOR-707 een medicijn in handen dat het immuunsysteem van kankerpatiënten stimuleert om tumoren aan te vallen. Met dit medicijn, dat ook in combinatie met andere immuno-oncologiemiddelen kan worden gebruikt, versterkt Sanofi zijn immuno-oncologie pijplijn. Maar THOR-707 bevindt zich pas in de eerst en tweede klinische testfase. Wel krijgt Sanofi met de overname ook toegang tot het ‘uitgebreide genetische alfabet’ dat door Synthorx is ontwikkeld. Hiermee kan de werking van oncologie- en auto-immuunmedicijnen beter en preciezer worden.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ