Updates

Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen

Vrijgezellen zorgen voor recordomzet Singles Day

0 0 Leestijd ongeveer

Begin deze week (11 november) was het Singles Day. De Chinese feestdag voor vrijgezellen is uitgegroeid tot de belangrijkste dag voor retailers en koopjesjagers wereldwijd. Singles Day is daarmee naar mijn mening ook een interessante economische graadmeter.

Consumenten gaven dit jaar tijdens Singles Day meer uit dan de $29 mrd waar Adobe Analytics op rekent voor Black Friday en Cyber Monday bij elkaar opgeteld.

Alibaba overtrof alleen al dit omzetcijfer. In het eerste uur noteerde de Chinese retailgigant naar eigen zeggen een omzet van 91,2 mrd yuan (€11,8 mrd). Aan het eind van de dag stond een recordbedrag in de boeken van bijna 268,4 mrd (circa €35 mrd). Een stijging van 26% ten opzichte van 2018, maar wel de laagste groei sinds 2009. Het laat zien dat de groei van e-commerce in China maar ook daarbuiten vertraagt. In totaal deden een half miljard mensen wereldwijd een bestelling bij Alibaba.

Invloed handelsoorlog beperkt

Vooraf was er de vrees dat de handelsoorlog van invloed zou zijn op de verkopen. Uit onderzoek van AlixPartners eerder deze maand bleek dat 78% van de ondervraagde Chinese consumenten Amerikaanse producten zouden mijden.

Uiteindelijk viel dit wel mee en behoorden Amerikaanse merken zelfs tot de verkopers met de hoogste omzet op Alibaba. Volgens de Chinese retailer realiseerden 299 merken een bruto verkoop van 100 mln yuan of meer via het platform, waaronder elektronicafabrikanten als Apple en Xiaomi maar ook sportkledingmerken Nike en Under Armour. Volgens Alibaba waren voedingssupplementen het populairste importproduct, terwijl de verkoop van make-up, luiers en gezichtsverzorging eveneens sterk was. Ik sta dan ook volledig achter de koopadviezen van Beleggers Belangen voor Nestlé en LVMH en deel de mening van UBS dat L’Oréal niet te duur is.

Singles day versus Black Friday en Cyber Monday

In het kielzog van Alibaba rapporteerde JD.Com op Singles Day een omzet van bijna 180 mrd yuan (€23,3 mrd). In Nederland zette vooral Bol.com vol in op het evenement, maar de webshop heeft (vooralsnog) geen resultaten gedeeld. Beleggers moeten wachten op de vierdekwartaalcijfers die Ahold Delhaize op 12 februari presenteert. Beleggers Belangen hanteert voorlopig een houdadvies voor het aandeel.

Ik zie in ieder geval dat consumenten nog voldoende besteden en kijk uit naar de prestaties (en kortingen) van retailers tijdens Black Friday en Cyber Monday, respectievelijk op 29 november en 2 december.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!