Vrijgezellen zorgen voor recordomzet Singles Day
Consumenten gaven dit jaar tijdens Singles Day meer uit dan de $29 mrd waar Adobe Analytics op rekent voor Black Friday en Cyber Monday bij elkaar opgeteld.
Alibaba overtrof alleen al dit omzetcijfer. In het eerste uur noteerde de Chinese retailgigant naar eigen zeggen een omzet van 91,2 mrd yuan (€11,8 mrd). Aan het eind van de dag stond een recordbedrag in de boeken van bijna 268,4 mrd (circa €35 mrd). Een stijging van 26% ten opzichte van 2018, maar wel de laagste groei sinds 2009. Het laat zien dat de groei van e-commerce in China maar ook daarbuiten vertraagt. In totaal deden een half miljard mensen wereldwijd een bestelling bij Alibaba.
Invloed handelsoorlog beperkt
Vooraf was er de vrees dat de handelsoorlog van invloed zou zijn op de verkopen. Uit onderzoek van AlixPartners eerder deze maand bleek dat 78% van de ondervraagde Chinese consumenten Amerikaanse producten zouden mijden.
Uiteindelijk viel dit wel mee en behoorden Amerikaanse merken zelfs tot de verkopers met de hoogste omzet op Alibaba. Volgens de Chinese retailer realiseerden 299 merken een bruto verkoop van 100 mln yuan of meer via het platform, waaronder elektronicafabrikanten als Apple en Xiaomi maar ook sportkledingmerken Nike en Under Armour. Volgens Alibaba waren voedingssupplementen het populairste importproduct, terwijl de verkoop van make-up, luiers en gezichtsverzorging eveneens sterk was. Ik sta dan ook volledig achter de koopadviezen van Beleggers Belangen voor Nestlé en LVMH en deel de mening van UBS dat L’Oréal niet te duur is.
Singles day versus Black Friday en Cyber Monday
In het kielzog van Alibaba rapporteerde JD.Com op Singles Day een omzet van bijna 180 mrd yuan (€23,3 mrd). In Nederland zette vooral Bol.com vol in op het evenement, maar de webshop heeft (vooralsnog) geen resultaten gedeeld. Beleggers moeten wachten op de vierdekwartaalcijfers die Ahold Delhaize op 12 februari presenteert. Beleggers Belangen hanteert voorlopig een houdadvies voor het aandeel.
Ik zie in ieder geval dat consumenten nog voldoende besteden en kijk uit naar de prestaties (en kortingen) van retailers tijdens Black Friday en Cyber Monday, respectievelijk op 29 november en 2 december.