GARP: het beste van twee werelden
Groeiaandelen bleven met een plus van 0,6% duidelijk achter. Is dit het begin van een langdurige rotatie van groei naar waarde of gaat het om een tijdelijk fenomeen? Dat hangt vooral af van de macro-omgeving. Want waardeaandelen doen het normaliter goed bij een aantrekkende economie en oplopende rente. Groeiaandelen zijn veel minder afhankelijk van het economische klimaat en gedijen onder de huidige onzekere omstandigheden uitstekend.
Goedkoop is duurkoop
Toch valt er veel te zeggen voor waardeaandelen. Het totaalrendement van deze groep bleef in de afgelopen tien jaar steken op 8% per jaar, vergeleken met 11,6% voor groeiaandelen. Het waarderingsverschil is nog nooit zo groot geweest, met een verwachte k/w van 12,1 voor waarde versus 20,7 voor groei. Ook het dividendrendement van respectievelijk 3,7% en 1,4% loopt erg uiteen tussen beide stijlen.
Maar beleggers moeten zich niet blindstaren op de waardering. Veel waardeaandelen zijn niet voor niets zo goedkoop. De winsten staan structureel onder druk omdat ze bijvoorbeeld actief zijn op krimpende markten of te maken hebben met technologische disruptie. Denk aan de impact van Amazon op de traditionele warenhuizen of het negatieve effect van streamingdiensten op de omzet van telecombedrijven.
GARP: waarde en groei combineren
Daarom zie ik meer heil in het kopen van groeibedrijven tegen een aanvaardbare waardering. Peter Lynch van het beroemde Fidelity Magellan Fund was hier een meester in. Zijn stijl staat bekend als GARP: Growth At a Reasonable Price. Dit zijn bedrijven die een consistente winstgroei laten zien, maar op de beurs niet tegen torenhoge k/w’s verhandeld worden. Uiteraard wil iedere belegger deze wel in zijn portefeuille hebben.
De elitegroep GARP-aandelen wordt tegen een PEG-ratio (koers-winstverhouding gedeeld door de verwachte winstgroei) van minder dan 1 verhandeld. Aandelen met een PEG van minder dan 0,5 konden op bijzondere belangstelling van Lynch rekenen. Door groei en waarde te combineren mijd je ‘value traps’ en overhypte, peperdure technologiebedrijven.