Luxeproducent Moncler groeit als kool
Het bedrijf maakt vooral kleding. De activiteiten betreffen modekleding voor mannen, vrouwen en kinderen en sportkleding, maar dan niet zozeer de zomersporten maar wintersporten en bergbeklimmen. Schoeisel hoort daar ook bij. Voorts is gestart met brillen.
Groei
Ik geef enkele voorbeelden van de groei. De omzet steeg van 2010 op 2018 van €300 mln naar €1,4 mrd. Ook de laatste jaren zit de groei er stevig in. Over 2017 werd een nettowinststijging van 21% gerapporteerd, en over 2018 van 23%, maar €332 mln. In het eerste halfjaar van 2019 kwam de omzetgroei uit op 16%. De winst steeg met hetzelfde percentage, naar €71 mln. De grote groei komt ook bij Moncler momenteel uit China en het grootste deel van de omzet (77%) komt uit retailverkopen, wat goed is voor de merkbescherming. Voor 2019 verwachten de financiële markten een winststijging van 13%. Ik denk dat er wat meer in het vat zit voor deze Superstock.
Moncler | |
Fondscode (ISIN) | IT0004965148 |
Beurs | Rome |
Hoogste koers 12 mnd | €41,40 |
Laagste koers 12 mnd | €26,07 |
Beurswaarde | €9,8 mrd |
K/w 2019 (t) | 25,7 |
Dividendrendement | 1,1% |
Jaaromzet | €1,4 mrd |
Nettowinst | €332 mln |