Buitenlandse Zaken: koerswinst Microsoft overtreft winstgroei
De koers van Microsoft is sinds 1 januari met 34,5% gestegen, waardoor de beurswaarde nu de grens van $1000 mrd heeft doorbroken. De afgelopen vijf jaar is het aandeel gemiddeld met 25% per jaar gestegen. De resultaten van het bedrijf zijn in die periode ook flink opgelopen, maar lang niet zo veel als het aandeel. Het onvermijdelijke resultaat is dus dat de waardering een stuk hoger is geworden. Wat zijn de oorzaken van de stijging, en wat kan er over de huidige waardering gezegd worden?
Niet alleen Windows en Office
Microsoft is natuurlijk bekend van de Windows- en Office-software. Deze twee zijn nog altijd een belangrijke bron van omzet voor het bedrijf, en het zijn producten met nog immer groeiende opbrengsten. Het succes van het bedrijf komt echter inmiddels ook van een reeks producten, zowel software als hardware producten. Voorbeelden zijn internetcommunicatiedienst Skype, de spelcomputer XBOX met software, en het internetplatform voor professionals LinkedIn.
Succes met de cloud
Een inmiddels heel belangrijk product is Azure, het cloudplatform dat Microsoft in 2010 is gestart. Het stelt bedrijven in staat om allerlei IT-diensten via internet te laten lopen. Hierdoor hoeft er geen eigen infrastructuur opgezet te worden: geen eigen servers, geen besturingssoftware, geen beveiligingssoftware et cetera. Een bedrijf betaalt alleen voor de diensten die het via Azure gebruikt. Microsoft heeft voor Azure 42 datacenters wereldwijd opgezet, en is daarmee marktleider. De concurrentie komt onder andere van Amazon, met haar platform AWS (Amazon Web Services).
Azure heeft Microsoft groot succes bezorgd. De omzet van de divisie waar de dienst onder valt, Intelligent Cloud, is de afgelopen vier jaar (de divisie bestaat pas sinds 2015) gemiddeld met 13,0% per jaar gegroeid. In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar groeide de omzet van Azure met maar liefst 73%. Hoewel het platform inmiddels al negen jaar bestaat, groeit de omzet dus nog altijd bijzonder hard. Azure is een belangrijke reden dat veel beleggers enthousiast zijn over het aandeel Microsoft.
Overnames
De groei van Microsoft de afgelopen jaren komt voor een deel door overnames. De afgelopen drie jaar alleen al heeft Microsoft meer dan 30 bedrijven overgenomen. Twee grotere recente transacties zijn GitHub in 2018, voor $7,5 mrd, en LinkedIn in 2016, voor $2,5 mrd. Het is lastig exact te zeggen in welke mate al deze overnames bijdragen aan de omzetgroei. Maar de omzet van LinkedIn kwam bijvoorbeeld in boekjaar 2018 uit op $5,3mrd. Dat is nog geen 5% van de totale omzet van Microsoft ($110 mrd). Een deel van de groei komt dus door overnames, maar zeker niet alle groei.
In de meeste productcategorieën groeide de verkoop in het afgelopen kwartaal. De uitblinker was cloudplatform Azure, met een stijging van 64%. Een van de weinige categorieën met krimp is de XBOX. De verkoop van deze spelcomputers nam met 48% af. Dat klinkt schokkend, maar de verkoop van dit soort apparaten gaat vaak in golven: hoge verkoopcijfers bij de introductie, en vervolgens een afname tot er weer een nieuwe versie uitkomt. Voor het net begonnen eerste kwartaal rekent Microsoft op een omzetstijging van rond de 10%. Dat betekent dus een wat lagere groei dan in het voorgaande kwartaal. Een verwachting voor de omzet in het hele nieuwe boekjaar is niet gegeven.
Immuun voor handelsoorlog
Omzetgroei door Azure en overnames is een van de redenen voor de gestegen aandelenkoers van Microsoft. Een andere reden is dat softwarebedrijven de laatste tijd relatief populair zijn als gevolg van de handelsoorlog. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in diensten hebben namelijk minder last van allerlei heffingen. Ze hoeven vaak relatief weinig fysieke goederen te kopen, zoals machines of onderdelen, om te kunnen functioneren. Ook worden er weinig accijnzen geheven op software en diensten. Als gevolg van dit alles heeft Microsoft het de laatste 12 maanden veel beter gedaan dan de S&P500. De rendementen zijn respectievelijk +29,4% en +6,9% .
Waardering hoog
Het succes van het aandeel heeft een keerzijde: de waardering is nu aan de hoge kant. In de afgelopen twaalf maanden kwam de koers-winstverhouding van het aandeel meerdere malen boven de 30. De laatste keer dat het aandeel zo’n hoge k/w had was in 2003. Het gemiddelde over de afgelopen 10 jaar is 17,7, en vijf jaar geleden schommelde de k/w nog rond de 15. Wel is het zo dat het aandeel toen echt goedkoop was, omdat beleggers ervan uitgingen dat de groei bij Microsoft beperkt zou blijven. Een hogere groei rechtvaardigt een hogere k/w, maar de vraag is hoe lang Microsoft het groeitempo van de laatste tijd kan volhouden.
Door de hoge koers is ook het dividendrendement niet meer wat het geweest is: 1,5% per jaar op basis van $0,50 per kwartaal. Het dividend zal dus voor weinig beleggers een belangrijke reden zijn om het aandeel op het huidige niveau te kopen. Het dividend is wel behoorlijk zeker: alleen al uit de cash op de balans kan Microsoft bijna tien jaar lang dividend uitkeren. Dat geeft ook aan dat er voldoende ruimte is voor verhogingen in de komende jaren. De laatste jaren verhoogt Microsoft het dividend met zo’n 8 à 9% per jaar.
Advies
Dat het goed gaat met het bedrijf Microsoft lijdt geen twijfel, Maar dat maakt het aandeel niet automatisch koopwaardig. Het gemiddelde jaarlijkse groeipercentage over de afgelopen vijf jaar was 7,8%. Dat is natuurlijk prima, maar een k/w van rond de 30 past meer bij bedrijven die rond 15% groei per jaar kunnen halen. Om een voorbeeld te noemen: de jaarlijkse gemiddelde groei over de afgelopen vijf jaar van Alphabet is 19,7%, en de k/w van het aandeel Alphabet is ongeveer 27. Nu zijn er natuurlijk allerlei verschillen tussen deze bedrijven, maar het toont wel aan dat Microsoft zeker niet goedkoop is. Ook de lauwwarme reactie van het aandeel op de goede kwartaalresultaten is een teken dat het aandeel aan de dure kant is. Een koopadvies geef ik dan ook niet. Aan de andere kant gaat een verkoopadvies op dit moment veel te ver. Het blijft dus ‘houden’.
Kerncijfers Microsoft |
|||||
In $ mrd | kw4 ’19 | kw3 ’19 | kw2 ’19 | kw1 ’19 | kw4 ’18 |
Omzet | 33,7 | 30,6 | 32,5 | 29,1 | 30,1 |
Nettowinst | 13,2 | 8,8 | 8,4 | 8,8 | 8,8 |
Wpa (in $) | 1,72 | 1,15 | 1,09 | 1,15 | 1,14 |