Morgan Stanley test koopwaardigheid LVMH
Maar liefst 20 van de 27 analisten die LVMH volgen, geven een koopadvies voor het aandeel. Verkoopadviezen zijn er niet. Dat maakt LVMH het meest populaire aandeel in zijn sector, constateert Morgan Stanley. Ook de broker zelf is enthousiast. De grote populariteit van LVMH dwingt Morgan Stanley echter wel om de neerwaartse risico’s voor het aandeel in kaart te brengen.
Cognac
Dat zijn er drie. Het eerste risico betreft de cognac-verkopen. LVMH is eigenaar van het cognac-merk Hennessy, goed voor 9% van het operationeel resultaat. De Amerikaanse en Chinese markt zijn samen goed voor 70% van de wereldwijde cognac-omzet. Morgan Stanley weet dat Japan ooit ook een belangrijke afzetmarkt was, waar Hennessy vooral als relatiegeschenk populair was. Die markt is in Japan ingestort en in China op zijn retour. Toch voorziet Morgan Stanley geen ‘Japan-scenario’ voor Hennessy. De groeiende middenklasse, de vraag naar premium-dranken en de gemiddeld lage cognac-consumptie in China stellen de broker gerust.
Louis Vuitton
Ook Sephora, de luxe winkelketen van LVMH, is een potentieel risico. Na sterke groei in de afgelopen twintig jaar is Sephora nu goed voor 10% van de operationele winst van LVMH. De concurrentie van e-commerce neemt wel toe, maar vooralsnog is dit risico beheersbaar, aldus Morgan Stanley.
Het belangrijkste risico is misschien wel de mogelijk te grote populariteit van het leermerk Louis Vuitton, goed voor 47% van de operationele winst. De broker kan uit verschillende onderzoeken echter geen daling van de populariteit van Louis Vuitton afleiden. Integendeel, het merk is nog net zo populair als vijf en tien jaar geleden. Morgan Stanley handhaaft dan ook het koopadvies voor LVMH met een koersdoel van €315.