Flop van de week: Takeaway.com
Maaltijdbezorger Takeaway.com kwam twee jaar geleden naar de Nederlandse beurs om de expansie in Duitsland te kunnen financieren. Het bedrijf wil zijn strategie van het winnen van het marktleiderschap, waarmee het in ons land succes had, bij de oosterburen herhalen. Marktleiderschap is van groot belang, omdat dan de schaaleffecten die maaltijdbezorging kenmerken, optimaal benut kunnen worden. Hoe groter de schaal (lees: hoe groter het platform waarop maaltijdbestellers en restaurants zich aanbieden) hoe groter de kans dat ook andere bestellers en restaurants dat platform opzoeken.
Duitse activiteiten van Takeaway.com
Duitsland is echter een groot land, met grote gebieden die weinig zijn verstedelijkt. Ook zijn Duitsers over het algemeen wat traditioneler ingesteld. Bovendien ontmoet Takeaway.com er een sterke concurrent, Delivery Hero. Dat bedrijf kent een halfjaaromzet van €360 mln, tegen €110 mln voor Takeaway.com. Als het erop aankomt, heeft Delivery Hero dus diepere zakken. De strijd tussen beide bedrijven vindt vooral plaats via marketingkanalen. De marketingkosten van Takeaway.com in Duitsland in 2017 waren bijvoorbeeld groter dan de omzet in het land. Vandaar de noodzaak van de beursgang.
Nieuw: oog in oog met de redactie, de video-chatsessie met de experts van Beleggers Belangen. Kijk mee en stel je vragen op donderdag 20 september van 20.00 uur tot 21.00 uur. Via de livestream bij de redactie op je computer, tablet of smartphone. Schrijf u nu in.
De concurrentiestrijd in Duitsland is hevig. Kort geleden maakte het Britse Deliveroo bekend zich uit tien grote Duitse steden terug te trekken. En Delivery Hero heeft ook last van Takeaway.com. Recent heeft het bedrijf zich teruggetrokken uit enkele landen, waaronder Nederlanderschap, omdat het daar niet lukte om marktleider te worden. De krachten worden meer gebundeld, en er wordt €80 mln extra gestoken in groei-investeringen. Het mag worden verwacht dat de Duitse marketing-activiteiten van Delivery Hero een impuls krijgen. Het bedrijf maakte bekend dat het hierdoor op z’n vroegst pas in 2020 een positief operationeel resultaat zal kunnen boeken.
Aandelenkoersstijging Takeaway.com gaat door
Na de bekendmaking van de extra investeringen van Delivery Hero, daalde de koers van Takeaway.com en gingen enkele adviezen van banken naar beneden. Daarna hervatte de aandelenkoers van Takeaway echter de stijging, Dat is wat vreemd, want de risico’s rond het bedrijf zijn door de actie van Delivery Hero toegenomen. Weliswaar heeft Takeaway.com nu in Nederland bijna het rijk alleen, en zal de nettowinst in ons land daardoor verder stijgen, maar het is zeer de vraag of de Duitse activiteiten ooit tot een nettowinst zullen leiden. Daarmee is het onduidelijk of en wanneer de maaltijdbezorger een algehele nettowinst zal kunnen rapporteren. De analisten gaan ervan uit dat Takeaway.com in 2019 winstgevend wordt. Ik reken echter ook voor dat jaar op een nettoverlies en geef een verkoopadvies. Daarmee ben ik pessimistischer over Takeaway.com dan de markt.
Verkoopadvies als alternatief
De markt heeft voorlopig gelijk gekregen want de aandelenkoers van het bedrijf blijft stijgen. Beschouw mijn verkoopadvies daarom als een tegenwicht, met argumenten die waarschijnlijk in de toekomst aan gewicht gaan winnen. Mocht het fout gaan bij Takeaway.com, en komt dat door blijvende verliezen in Duitsland, dan kan de koers hard onderuit gaan.