Vliegen zonder piloot kan luchtvaartsector jaarlijks $35 mrd opleveren.
Slechts 17% heeft er geen probleem mee, waarbij dit percentage hoger is bij mensen tussen de 18-34 jaar. De techniek om vliegtuigen volledig zonder fysieke piloten te besturen zal volgens UBS rond 2025 voorhanden zijn en eerst worden ingezet voor vrachtvliegtuigen. De Zwitserse zakenbank denkt dat rond 2050 een meerderheid van de passagiers bereid is om zonder fysieke piloot te vliegen. Volgens UBS kan de luchtvaartsector dankzij pilootloze vliegtuigen jaarlijks $35 mrd besparen. De kosten om piloten op te leiden dalen met circa $30 mrd, terwijl er zo’n $3 mrd wordt bespaard aan gerelateerde trainingen en $1 mrd aan brandstof. Dit voordeel kan dan deels worden teruggegeven aan passagiers via lagere ticketprijzen.
Lees ook: Veel dividendgeweld na hafljaarcijfers
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.