Kwartaalwinst AB Inbev keldert
Het contrast is groot. Waar Heineken er in slaagt de operationele marge (ebitda) te verhogen, daalt die van AB Inbev. Al is deze nog wel hoger dan die bij Heineken. Omdat ook de omzet onder druk staat, heeft de margedaling een stevig effect op de nettowinst. Daar komen nog allerlei financiële effecten (positieve en negatieve) van de overname van SABMiller bij. Precies vanwege die fusie en de aandacht die deze van het management van AB Inbev zou vergen, hebben we de brouwer op ‘verkopen’ gezet en prefereren we in de biersector Heineken (‘kopen’).
Het vierde kwartaal van AB Inbev was ronduit slecht. De vergelijkbare omzet steeg met slechts 0,2%, naar $14,2 mrd, maar door hogere operationele kosten kwam het operationeel resultaat (ebitda; winst voor rente, belasting en afschrijving) 3,6% lager uit, op $5,2 mrd. Vervolgens waren er meer rentekosten van leningen die noodzakelijk waren om SABMiller over te nemen en waren de hedge-effecten negatief. De nettokwartaalwinst daalde daardoor van $2,3 mrd naar €0,4 mrd.
De oorzaken van het zwakke kwartaal lagen in de lagere verkoop van hectoliters en in hogere productiekosten. De ebitda-marge daalde van 37,7 naar 36,8%. Vooral de prestaties in Brazilië vielen tegen; de kwartaalebitda nam er met 33% af. Brazilië is een van de grote markten van AB Inbev. Ook de kwartaalebitda in China nam af. In de VS en Mexico daarentegen steeg de ebitda. Het dividend zal met €3,60 per aandeel (€2,00 aan slotdividend) gelijk worden gehouden. Over de financiële overname-effecten werd gemeld dat er inmiddels $830 mln aan synergievoordelen en kostenbesparingen zijn gerealiseerd. AB Inbev verhoogde de verwachtingen over het totaal te realiseren voordeel tot aan 2019 of 2020 van $2,45 mrd naar $2,8mld.
De betere prestaties van Heineken worden eigenlijk pas in 2017 beloond (zie grafiek). Wij vinden AB Inbev met de k/w van 22,4 (vergeleken met 19,7 bij Heineken) te duur en handhaven ons verkoopadvies.
Lees ook: AB Inbev verlaagt verwachtingen voor heel 2016
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.