Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 19 nov 2016 07:30

Groeistrategie Wal-Mart drukt op winst

0 0 Leestijd ongeveer

Wal-Mart neemt de noodzakelijke stappen om zijn concurrentiepositie in het onlinetijdperk te beschermen, maar die gaan op korte termijn wel ten koste van de winst. Wij vinden het aandeel redelijk gewaardeerd en herhalen daarom ons houdadvies.

Om de omzetgroei te versnellen, blijft Wal-Mart stevig investeren in zijn werknemers en online platform. De maatregelen zullen zich op de lange termijn uitbetalen, maar gaan vooralsnog ten koste van de winstgevendheid. Pas in 2018 zal de winst weer toenemen. 

In het derde kwartaal wist Wal-Mart, het grootste supermarktconcern in de wereld, de omzet met 0,7% op te voeren naar $118,2 mrd. Tegen constante valuta kwam de groei uit op 2,5%. Het operationele resultaat daalde echter met 10,4% naar $5,1 mrd. Zonder negatieve valutakoerseffecten bedroeg de winstdaling 8,1%. Zoals verwacht drukten investeringen in het personeel en e-commerce op het resultaat. Helemaal onderaan de streep boekte het concern een nettowinst van $3,0 mrd (-8,2%). Per aandeel is er $0,98 verdiend, een afname van 4,9% (1,9% tegen constante wisselkoersen). De winstdaling per aandeel bleef beperkt dankzij de inkoop van eigen aandelen.

Analisten hadden in doorsnee verwacht dat Wal-Mart $0,96 per aandeel zou verdienen. Het kwartaalbericht kon beleggers echter niet bekoren: de koers moest circa 3% inleveren. Dat kwam doordat de vergelijkbare omzetgroei van de Amerikaanse vestigingen enigszins teleurstelde met een plus van 1,2%. In het tweede kwartaal lag de autonome omzetgroei nog op 1,6%. Wal-Mart heeft net als andere supermarktconcerns veel last van dalende prijzen voor levensmiddelen, die meer dan de helft van de Amerikaanse omzet uitmaken. Deflatie drukt op de vergelijkbare omzetgroei. Toch is dit alweer het negende kwartaal op rij waarin het bedrijf de omzet op de belangrijke thuismarkt op eigen kracht weet op te voeren, waarmee we gerust kunnen spreken van een duurzame trend. Een betere omzetgroei bij de Amerikaanse vestigingen is al langer een van de belangrijkste strategische speerpunten van Wal-Mart. De positie staat hier onder druk als gevolg van felle concurrentie met discounters als Dollar Tree en Dollar General en online retailer Amazon. Daarnaast kostte een gebrekkige dienstverlening het bedrijf klanten. Vandaar dat Wal-Mart volop investeert in opleidingen voor het personeel en ook de salarissen heeft verhoogd.

Troefkaart
Om online beter de strijd aan te kunnen met Amazon wordt er daarnaast ook veel geld gestoken in e-commerce. De internetgigant groeit nog altijd erg snel en vormt een wezenlijke bedreiging voor Wal-Mart. Met zijn enorme winkelnetwerk heeft de supermarktketen echter een belangrijke troefkaart in handen. De fysieke winkels kunnen immers als afhaalpunt functioneren voor bestellingen die klanten via het internet hebben geplaatst. Bijna zeshonderd locaties bieden al een dergelijke pick-up service aan en dat aantal neemt snel toe. Verder heeft Wal-Mart zijn online positie onlangs verstevigd met de overname van Jet.com, een uitdager van Amazon. E-commerce moet de drijvende kracht worden achter de omzetgroei, waar dat voorheen de opening van nieuwe vestigingen was. Zo gaat van de geplande investeringen van circa $11 mrd voor volgend jaar slechts 20% naar nieuwe winkels. Renovatie van bestaande winkels en e-commerce slokken het grootste deel van het investeringsbudget op. De online inspanningen werpen hun vruchten af, gezien de versnelling van de internetverkopen tegen constante valuta op kwartaalbasis van 11,8% naar 20,6%. Dit was overigens ook te danken aan de bijdrage van Jet.com.

Wal-Mart moet blijven investeren in lage prijzen, waardoor de winstmarge niet veel opwaarts potentieel heeft

Buiten de eigen landsgrenzen blijft Wal-Mart goed draaien. De internationale omzet, die circa een kwart van de totale opbrengsten vertegenwoordigt, steeg tegen constante valutakoersen met 2,4%. De operationele winst kwam op deze basis circa 11% hoger uit. In tien van de elf landen waar het bedrijf actief is, werd een positieve autonome omzetgroei geboekt en in zeven landen lag de groei boven de 4%. Van de belangrijkste markten blijft Wal-Mart goed presteren in Mexico en Centraal-Amerika (+7%), terwijl de omzetgroei in China (+1,6%) weer positief was. Alleen het Verenigd Koninkrijk blijft nog achter, met een krimp van 5,8%. De turn around in deze lastige markt zal tijd vergen.

Winstvooruitzichten
Voor het lopende boekjaar 2017, dat eind januari eindigt, is de verwachting voor de winst per aandeel fractioneel verhoogd naar $4,20 tot $4,35, ten opzichte van de vorige prognose van $4,15-4,35. In 2016 werd er nog $4,59 per aandeel verdiend. Voor het volgende boekjaar rekent het bedrijf op een vlakke winst per aandeel. Pas in fiscaal jaar 2019 zal de winst weer groeien, met naar verwachting circa 5%. Het aandeleninkoopprogramma schiet daarbij ook te hulp. Voorlopig gaan de kosten dus nog voor de baten uit. De extra uitgaven zijn echter nodig in de strijd met Amazon en zullen op de lange termijn hun vruchten gaan afwerpen. De felle concurrentieslag op de Amerikaanse en ook Britse markt zien we voorlopig echter niet afnemen, waardoor Wal-Mart moet blijven investeren in lage prijzen. Daardoor heeft de winstmarge niet veel opwaarts potentieel. Aan de andere kant kan de deflatoire tegenwind wel eens snel afnemen. Bij een k/w van 15,9 en een dividendrendement van 2,9% zijn de vrij zwakke vooruitzichten al verdisconteerd in de koers.

 

Vriendelijk voor de aandeelhouders
Wal-Mart zet online nog slechts $13 mrd om, wat weinig voorstelt vergeleken met Amazon ($72 mrd). De keten moet dan ook flink investeren in zijn online platform en heeft daar ook de financiële middelen voor. Zo verwacht Wal-Mart in de boekjaren 2017 tot 2019 een operationele kasstroom van circa $80 mrd. Aangezien de investeringen in deze periode naar verwachting uitkomen op ruim $33 mrd is er veel ruimte om geld terug te sluizen naar de aandeelhouders in de vorm van dividend en de inkoop van eigen aandelen. Vorig jaar werd een omvangrijk aandeleninkoopprogramma gestart van $20 mrd (9% van de huidige beurswaarde) en daarvan resteert nog $11,3 mrd. Het dividend wordt al vanaf 1974 elk jaar opgevoerd en deze lijn kan de onderneming voorlopig doortrekken. 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.