Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 21 sep 2016 11:50

Herstel lonkt nu ook voor bouwdivisie Vinci

0 0 Leestijd ongeveer

Vinci heeft met zijn concessies een uiterst stabiele, goed renderende activiteit in huis en lijkt nu ook te gaan profiteren van een herstel van de bouwmarkten. Bij een k/w van 16,3 en een dividendrendement van 3% is het aandeel wel goed gewaardeerd; wij blijven bij ‘houden’.

Het Franse Vinci, Europa’s grootste bouw- en concessiebedrijf, heeft een redelijk eerste halfjaar achter de rug. De omzet daalde met 1,5% naar €17,6 mrd en ging op autonome basis met 2,6% achteruit. Maar dankzij kostenbesparingen werd het bedrijfsresultaat met 11,7% opgevoerd naar €1,7 mrd en de nettowinst met 12,4% naar €920 mln. Per aandeel werd er €1,65 verdiend (+12,1%). Het rapport voldeed aan de verwachtingen in de markt. Vooralsnog blijft de divisie Concessies, waar de exploitatie van tolwegen en vliegvelden onder valt, de winstmotor van het concern. Het onderdeel zag het bedrijfsresultaat met 14,7% stijgen naar €1,36 mrd en was daarmee goed voor 79% van het totale operationele resultaat. Vinci heeft ongeveer de helft van de Franse tolwegen in handen en dat is een zeer winstgevende, stabiele business. In het eerste halfjaar werd de ebit-marge zelfs nog wat verder opgevoerd van 47,5% naar 51%. Dankzij het economische herstel zit het wegverkeer in de lift en bovendien mag Vinci dit jaar de tarieven weer verhogen. De belangrijkste concessies lopen nog tot 2032-2036 en verlenging van de contracten ligt voor de hand. Niettemin werkt Vinci hard aan internationale expansie, waarbij het onlangs nog een contract van €1,5 mrd voor de bouw en exploitatie van een tolweg in Peru bemachtigde. Daarnaast heeft uitbouw van de luchthavenconcessie prioriteit. Het onderdeel is nu nog klein (9,3% van het bedrijfsresultaat), maar groeit snel. Vinci heeft al 34 luchthavens onder beheer en die leverden vorig jaar een omzet op van €820 mln, tegen nog slechts €170 mln in 2012.
Bouworders nemen toe
Met de omvangrijke bouwpoot, die 83,5% van de concernomzet vertegenwoordigt, gaat het minder voor de wind. Zwakke marktomstandigheden op de Franse thuismarkt en in een aantal andere Europese landen wogen in de voorbije jaren op de resultaten. Ook in het afgelopen halfjaar stond de omzet nog flink onder druk, met een autonome krimp van 4,7%. Het bedrijfsresultaat werd daarentegen met 7,5% verhoogd naar €0,3 mrd, waarmee de operationele winstmarge steeg van 2,1% naar 2,3%. Dat is een belangrijke trendbreuk, want de winstgevendheid is de afgelopen jaren gestaag teruggelopen. Het lijkt erop dat er betere tijden voor de bouwdivisie aanbreken, getuige de sterke toename van de orderontvangsten met bijna 11%. De orderportefeuille dikte met 2% aan tot €29,2 mrd. Vinci ziet de Franse bouwmarkt stabiliseren, maar in een aantal andere landen zijn de vooruitzichten onzeker. De omzetgroei bij de tolwegconcessies trekt dit jaar naar verwachting aan en zal bij de luchthavens op het huidige hoge niveau blijven. Voor de groep als geheel mikt Vinci dit jaar op een toename van het bedrijfsresultaat en de nettowinst, bij een lichte autonome omzetdaling. Wij verhogen onze winsttaxatie naar €4,15 per aandeel, een plus van 9,8% vergeleken met het aangepaste resultaat in 2015. Bij een gelijke pay-out-ratio van circa 49% kan het dividend dan uitkomen op €2,02. Vinci heeft met een nettoschuld/ebitda-ratio van 2,5 een sterke balans, mede gezien de stabiele cashflow van de concessies. Wij gaan er dan ook vanuit dat het riante dividendbeleid voorlopig wordt voortgezet. Daarbij kan de gemiddelde rentevoet van 3,51% nog een stuk verder omlaag, wat de winstgroei zal ondersteunen. Ook is er voldoende financiële ruimte voor internationale expansie, van zowel de concessies als de bouwtak. Dat zal de afhankelijkheid van de Franse thuismarkt (58% van de omzet) doen verminderen, zodat Vinci minder kwetsbaar wordt voor bijvoorbeeld bezuinigingen op infrastructuur in Frankrijk.

Bekijk de detailpagina van Vinci

Het Franse Vinci, Europa’s grootste bouw- en concessiebedrijf, heeft een redelijk eerste halfjaar achter de rug. De omzet daalde met 1,5% naar €17,6 mrd en ging op autonome basis met 2,6% achteruit. Maar dankzij kostenbesparingen werd het bedrijfsresultaat met 11,7% opgevoerd naar €1,7 mrd en de nettowinst met 12,4% naar €920 mln. Per aandeel werd er €1,65 verdiend (+12,1%). Het rapport voldeed aan de verwachtingen in de markt.

Vooralsnog blijft de divisie Concessies, waar de exploitatie van tolwegen en vliegvelden onder valt, de winstmotor van het concern. Het onderdeel zag het bedrijfsresultaat met 14,7% stijgen naar €1,36 mrd en was daarmee goed voor 79% van het totale operationele resultaat. Vinci heeft ongeveer de helft van de Franse tolwegen in handen en dat is een zeer winstgevende, stabiele business. In het eerste halfjaar werd de ebit-marge zelfs nog wat verder opgevoerd van 47,5% naar 51%. Dankzij het economische herstel zit het wegverkeer in de lift en bovendien mag Vinci dit jaar de tarieven weer verhogen.

De belangrijkste concessies lopen nog tot 2032-2036 en verlenging van de contracten ligt voor de hand. Niettemin werkt Vinci hard aan internationale expansie, waarbij het onlangs nog een contract van €1,5 mrd voor de bouw en exploitatie van een tolweg in Peru bemachtigde. Daarnaast heeft uitbouw van de luchthavenconcessie prioriteit. Het onderdeel is nu nog klein (9,3% van het bedrijfsresultaat), maar groeit snel. Vinci heeft al 34 luchthavens onder beheer en die leverden vorig jaar een omzet op van €820 mln, tegen nog slechts €170 mln in 2012.

Bouworders nemen toe

Met de omvangrijke bouwpoot, die 83,5% van de concernomzet vertegenwoordigt, gaat het minder voor de wind. Zwakke marktomstandigheden op de Franse thuismarkt en in een aantal andere Europese landen wogen in de voorbije jaren op de resultaten. Ook in het afgelopen halfjaar stond de omzet nog flink onder druk, met een autonome krimp van 4,7%. Het bedrijfsresultaat werd daarentegen met 7,5% verhoogd naar €0,3 mrd, waarmee de operationele winstmarge steeg van 2,1% naar 2,3%. Dat is een belangrijke trendbreuk, want de winstgevendheid is de afgelopen jaren gestaag teruggelopen.

Het lijkt erop dat er betere tijden voor de bouwdivisie aanbreken, getuige de sterke toename van de orderontvangsten met bijna 11%. De orderportefeuille dikte met 2% aan tot €29,2 mrd. Vinci ziet de Franse bouwmarkt stabiliseren, maar in een aantal andere landen zijn de vooruitzichten onzeker.
De omzetgroei bij de tolwegconcessies trekt dit jaar naar verwachting aan en zal bij de luchthavens op het huidige hoge niveau blijven. Voor de groep als geheel mikt Vinci dit jaar op een toename van het bedrijfsresultaat en de nettowinst, bij een lichte autonome omzetdaling. Wij verhogen onze winsttaxatie naar €4,15 per aandeel, een plus van 9,8% vergeleken met het aangepaste resultaat in 2015. Bij een gelijke pay-out-ratio van circa 49% kan het dividend dan uitkomen op €2,02.

Vinci heeft met een nettoschuld/ebitda-ratio van 2,5 een sterke balans, mede gezien de stabiele cashflow van de concessies. Wij gaan er dan ook vanuit dat het riante dividendbeleid voorlopig wordt voortgezet. Daarbij kan de gemiddelde rentevoet van 3,51% nog een stuk verder omlaag, wat de winstgroei zal ondersteunen. Ook is er voldoende financiële ruimte voor internationale expansie, van zowel de concessies als de bouwtak. Dat zal de afhankelijkheid van de Franse thuismarkt (58% van de omzet) doen verminderen, zodat Vinci minder kwetsbaar wordt voor bijvoorbeeld bezuinigingen op infrastructuur in Frankrijk.

Bekijk de detailpagina van Vinci

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ