Betrouwbare, crisisbestendige aandelen
In de defensieve kern van de aandelenportefeuille staat behoud en een rustige groei van het vermogen op lange termijn voorop. Zeker de grote producenten van dagelijkse consumentengoederen zijn crisisbestendig. Ongeacht het economische klimaat is er altijd vraag naar voeding, drank, sigaretten, tandpasta en shampoo. Spelers als Unilever, Procter & Gamble, Nestlé, Heineken en Coca Cola voeren diverse bekende, sterke merken, waarvan de prijzen makkelijker kunnen worden verhoogd dan van B-merken. Deze bedrijven laten daardoor al decennialang een evenwichtige omzet- en winstgroei zien. En dankzij hun stabiele resultaten kunnen ze een genereus dividendbeleid voeren. Wie het dividend consequent herbelegt, profiteert van het rente-op-rente-effect.
Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Sinds begin 1991 is de koers van Nestlé met circa 917% gestegen, ofwel met gemiddeld 9,5% per jaar. Maar met herbelegging van het dividend bedraagt het rendement gemiddeld 11,5% per jaar en zou de oorspronkelijke investering 16 keer over de kop zijn gegaan. Dat is de kracht van dividend.
Lees ook: Aandelen voor onzekere tijden