Defensieve portefeuille: één nieuwe aankoop
Voor ons is er echter niets veranderd in het verhaal van Apple. Het gevolg is daarom een betere verhouding tussen risico en rendement waardoor wij het aandeel met de slotstand van vanavond opnemen in de portefeuille.
WPP
Het Britse reclame- mediabureau WPP kwam de afgelopen week met cijfers. Het bedrijf zich ten doel gesteld om in 2017 het dividend op te trekken naar 45% van de winst. Doordat de zaken beter gaan dan verwacht, heeft WPP dit in 2016 al bereikt; het doel voor 2017 is verder opgetrokken, naar 50%. Het gevolg is dat het dividend met 17% is gestegen. Wij vinden het fijn als bedrijven zuinig omgaan met kapitaal, en daarom blijft WPP in de portefeuille.
Exxon Mobil
De kredietwaardigheid van Exxon Mobil is afgelopen week verlaagd door Standard & Poor’s. Er zijn nu maar twee bedrijven over met de hoogste AAA-rating: Microsoft en Johnson & Johnson. Wij zien Exxon Mobil nog steeds als het beste bedrijf in de olie-industrie. De balans is nog steeds sterk en de inkomsten zijn gediversifieerd via verschillende upstream- en downstream-activiteiten.
De gemiddelde break-evenprijs van verschillende oliebedrijven wereldwijd ligt gemiddeld op $60. Zolang de prijs van olie daar onder ligt, zal Exxon geen mooie cijfers laten zien, maar de concurrentie heeft het zwaarder, waardoor Exxon er op de lange termijn beter zal uitkomen. Exxon Mobil blijft in de portefeuille.
Het jaarrendement van de portefeuille bedraagt -1,2%. Sinds de start van de portefeuille in 2011 is het rendement 20,13%.