Sligro boekt recordwinst
De recordwinst van Sligro is goed nieuws, maar de omzet- en winstgroei zal in 2016 gematigd zijn. Om die reden is de k/w van 17 aan de hoge kant en gaan we niet verder dan een houdadvies.
Bij publicatie van de voorlopige omzetcijfers, op 8 januari, schreven we al dat Sligro het als marktleider bij Foodservice (groothandel en belevering van hotels, restaurants, ziekenhuizen) in 2015 goed had gedaan. De omzet steeg er met 4,5%, naar €1,83 mrd. Het bedrijf claimt dat het marktaandeel daarmee is gestegen, maar dat is dan waarschijnlijk met hooguit 20 basispunten geweest.
Bij Foodretail (vooral de supermarkten van Emté) groeide de omzet met 2,3% naar €841 mln, mede door de 53e week en door nieuwe winkels. Hier was volgens Sligro sprake van behoud van marktaandeel, maar de identieke omzetgroei (gemeten in dezelfde winkels) was negatief. Concurrent Ahold doet het wat dit betreft beter (zie hieronder). Wel wist Sligro door kostenreducties het operationeel jaarresultaat (ebit) bij Foodretail te verhogen van €6 mln naar €14 mln, en bij Foodservice van €83 mln naar €89 mln.
De totale nettojaarwinst steeg met 17%, naar €81 mln. Per aandeel komt dat neer op een stijging van €1,58 naar €1,84, een record. Het bedrijf kondigde als gevolg van deze winststijging een dividendverhoging aan van €1,10 naar €1,20. Het slotdividend komt daardoor uit op €0,80. Gezien het economisch herstel in Nederland verwacht Sligro in 2016 in haar beide markten te groeien, maar het bedrijf merkt wel op dat het jaar geen 53e week kent (omzet in 2015: €46 mln). Bij een vrij hoge k/w van 17 handhaven we ons houdadvies.