Updates

Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 20 jan 2016 16:10

Tesco

0 0 Leestijd ongeveer

Wij wachten af of de kerstcijfers eenmalig waren. Bij een k/w van 31 vinden we Tesco te duur.

Beleggers reageerden enthousiast op de omzet die het Britse Tesco rond de kerstdagen (tot 9 januari) realiseerde. De autonome omzet in de zeer belangrijke thuismarkt (inclusief Ierland) steeg met 1,3%. In het buitenland was die groei 4,1%. De totale toename van de autonome omzet was 2,1%. Tesco wist naar eigen zeggen klanten te lokken met lagere prijzen, aantrekkelijke producten en betere service. Daarmee versloeg het concurrenten als Sainsbury en Morrison. Toch blijven wij voorlopig voorzichtig met ons advies, omdat uit de tegelijkertijd gepresenteerde derdekwartaalcijfers (lopend tot 28 november) bleek dat toen juist sprake was van omzetdaling. De autonome omzet in de thuismarkt kromp met 1,5%, na een omzetverlies van 1,3% in het eerste kwartaal van het boekjaar en 1,0% in het tweede kwartaal. De verbetering van het tweede kwartaal is dus niet doorgetrokken naar het derde kwartaal. Tesco is op de thuismarkt in felle concurrentiestrijd met de Duitse Aldi en Lidl. Internationaal bedroeg de autonome groei 2,9% en de totale groei -0,5%.

Beleggers reageerden enthousiast op de omzet die het Britse Tesco rond de kerstdagen (tot 9 januari) realiseerde. De autonome omzet in de zeer belangrijke thuismarkt (inclusief Ierland) steeg met 1,3%. In het buitenland was die groei 4,1%. De totale toename van de autonome omzet was 2,1%. Tesco wist naar eigen zeggen klanten te lokken met lagere prijzen, aantrekkelijke producten en betere service.
Daarmee versloeg het concurrenten als Sainsbury en Morrison.

Toch blijven wij voorlopig voorzichtig met ons advies, omdat uit de tegelijkertijd gepresenteerde derdekwartaalcijfers (lopend tot 28 november) bleek dat toen juist sprake was van omzetdaling. De autonome omzet in de thuismarkt kromp met 1,5%, na een omzetverlies van 1,3% in het eerste kwartaal van het boekjaar en 1,0% in het tweede kwartaal. De verbetering van het tweede kwartaal is dus niet doorgetrokken naar het derde kwartaal. Tesco is op de thuismarkt in felle concurrentiestrijd met de Duitse Aldi en Lidl. Internationaal bedroeg de autonome groei 2,9% en de totale groei -0,5%.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ