Updates

Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 8 jan 2016 15:31

Groei Sligro gaat traag en is ongelijk verdeeld

0 0 Leestijd ongeveer

Ondanks onderliggende problemen bij de supermarkten maakt Sligro op ons een solide indruk. Dit komt door de succesvolle groothandelsactiviteiten. Gezien de k/w van 17,7 en het dividendrendement blijven wij bij ons houdadvies.

Er is sprake van scheefgroei bij Sligro als de groothandelsactiviteiten (Foodservice) worden vergeleken met de supermarkten (EMTÉ). De groothandels weten geregeld marktaandeel te winnen en de supermarkten verliezen terrein. De foodretailmarkt is in Nederland in 2015 waarschijnlijk met circa 2% gegroeid, maar Sligro rapporteerde voor de supermarkten over heel 2015 een autonome groei (identieke consumentenomzet) van slechts 0,2%. Het bedrijf moet met een marktaandeel van 2,7% (in 2014) opboksen tegen Ahold (34%), Jumbo (14%) en Duitse ketens als Aldi en Lidl (samen 16%) die alle aanzienlijk groter zijn. Bij Foodservice is Sligro daarentegen met 23% marktleider, voor bijvoorbeeld Lekkerland (13%), Deli-XL (11%) en Hanos/ISPC (7%). De markt is bij deze activiteiten in 2015 ongeveer 1% gegroeid, waar Sligro een autonome groei van 1,6% rapporteerde. De totale jaaromzet kwam uit op €2670 mln, een toename met 3,8%. De afwijking van de autonome stijging van 1,1% wordt veroorzaakt door acquisities, tabakverkoop en de 53ste week die dit jaar kende. Het beeld van scheefgroei werd in het afgelopen vierde kwartaal andermaal bevestigd. Foodservice steeg autonoom met 1,6%, conform het jaarpercentage. Maar bij EMTÉ daalde de identieke consumentenomzet zelfs, met 1,2%. Dat de kwartaalomzet bij EMTÉ toch met 9% toenam ligt geheel aan de rookwaren en de 53ste week. Doordat de foodservice-activiteiten overheersen en groeien, maakt de totale omzetontwikkeling van Sligro toch een solide indruk. Het bedrijf presenteert op 22 januari de winstcijfers. Gezien de totale omzetgroei, het dividendpercentage van ruim 3% en de k/w van 17,7 handhaven wij andermaal ons houdadvies.

Er is sprake van scheefgroei bij Sligro als de groothandelsactiviteiten (Foodservice) worden vergeleken met de supermarkten (EMTÉ). De groothandels weten geregeld marktaandeel te winnen en de supermarkten verliezen terrein. De foodretailmarkt is in Nederland in 2015 waarschijnlijk met circa 2% gegroeid, maar Sligro rapporteerde voor de supermarkten over heel 2015 een autonome groei (identieke consumentenomzet) van slechts 0,2%. Het bedrijf moet met een marktaandeel van 2,7% (in 2014) opboksen tegen Ahold (34%), Jumbo (14%) en Duitse ketens als Aldi en Lidl (samen 16%) die alle aanzienlijk groter zijn. Bij Foodservice is Sligro daarentegen met 23% marktleider, voor bijvoorbeeld Lekkerland (13%), Deli-XL (11%) en Hanos/ISPC (7%). De markt is bij deze activiteiten in 2015 ongeveer 1% gegroeid, waar Sligro een autonome groei van 1,6% rapporteerde. De totale jaaromzet kwam uit op €2670 mln, een toename met 3,8%. De afwijking van de autonome stijging van 1,1% wordt veroorzaakt door acquisities, tabakverkoop en de 53ste week die dit jaar kende.

Het beeld van scheefgroei werd in het afgelopen vierde kwartaal andermaal bevestigd. Foodservice steeg autonoom met 1,6%, conform het jaarpercentage. Maar bij EMTÉ daalde de identieke consumentenomzet zelfs, met 1,2%. Dat de kwartaalomzet bij EMTÉ toch met 9% toenam ligt geheel aan de rookwaren en de 53ste week.

Doordat de foodservice-activiteiten overheersen en groeien, maakt de totale omzetontwikkeling van Sligro toch een solide indruk. Het bedrijf presenteert op 22 januari de winstcijfers. Gezien de totale omzetgroei, het dividendpercentage van ruim 3% en de k/w van 17,7 handhaven wij andermaal ons houdadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ