Beter Bed profiteert van grotere koopbereidheid
De grote groei is er waarschijnlijk uit, maar met een verwachte gemiddelde jaarlijkse winststijging van circa 20% is de k/w van 20 voor Beter Bed nog niet veeleisend: 'kopen'.
Beter Bed verkoopt matrassen, bedbodems en bedtextiel aan de Nederlandse, Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse, Spaanse en Belgische consument. Duitsland en Nederland vormen de belangrijkste markt. In de meeste landen wordt de cash & carry-formule gehanteerd, met winkels op C-lokaties en rondom de stadscentra. Alleen in Nederland en België wordt met een winkelketen onder de moedernaam van Beter Bed fullservice verleend en op het middensegment gewerkt, met thuislevering en montage. Onder de naam Beddenreus zijn er ook cash & carry-winkels in Nederland. Voorts heeft het bedrijf een wholesaletak (Dutch Bedding Company) die matrassen ontwikkelt, fabriceert en verkoopt aan winkelketens, waaronder vanzelfsprekend de Beter Bed filialen.
Na een moeilijke periode waarin de consument de hand op de knip hield of naar goedkopere mogelijkheden zocht, en na aanpassing van het winkelnetwerk daaraan, groeit Beter Bed weer. De omzet in het eerste halfjaar van 2015 nam in alle landen toe. De oorzaken hiervan zijn volgens het bedrijf de aantrekkende vraag als gevolg van de verbeterde economie, de aantrekkende huizenmarkt in Nederland en de formule- en assortimentsaanpassingen. De halfjaaromzet steeg met ruim 10,4%, van €76 mln naar €84 mln. €1,6 mln daarvan was het gevolg van wisselkoersaanpassingen. Het operationeel resultaat (ebit) steeg met 66%, van €6,4 mln naar €10,5 mln. Daarmee steeg de operationele marge (ebit gedeeld door omzet) van 3,8 naar 5,7%. Beter Bed wist hogere kosten te compenseren door de hogere omzet. Die hogere kosten waren het gevolg van hogere afschrijvingen veroorzaakt door een begin 2014 ingezet investeringsprogramma, hogere marketingkosten in Duitsland en hogere bonussen door de omzettoename. De campagne in Duitsland heeft zijn vruchten afgeworpen, want de halfjaaromzet in het land steeg met ongeveer 10%, naar circa €105 mln. Ter vergelijking: in Nederland is de halfjaaromzet van de winkelketens ongeveer €55 mln (exclusief wholesale). De nettowinst steeg met 60%, van €4,9 mln naar €7,8 mln.
Over het derde kwartaal is Beter Bed wat terughoudend. Het economisch herstel zet weliswaar door, maar de derdekwartaalcijfers over 2014 waren al goed – met een ebitstijging van 67%, naar €6 mln – en de warme zomer heeft de bezoekersaantallen beïnvloed.