Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 3 sep 2015 16:48

Beter Bed profiteert van grotere koopbereidheid

0 0 Leestijd ongeveer

De grote groei is er waarschijnlijk uit, maar met een verwachte gemiddelde jaarlijkse winststijging van circa 20% is de k/w van 20 voor Beter Bed nog niet veeleisend: 'kopen'.

Beter Bed verkoopt matrassen, bedbodems en bedtextiel aan de Nederlandse, Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse, Spaanse en Belgische consument. Duitsland en Nederland vormen de belangrijkste markt. In de meeste landen wordt de cash & carry-formule gehanteerd, met winkels op C-lokaties en rondom de stadscentra. Alleen in Nederland en België wordt met een winkelketen onder de moedernaam van Beter Bed fullservice verleend en op het middensegment gewerkt, met thuislevering en montage. Onder de naam Beddenreus zijn er ook cash & carry-winkels in Nederland. Voorts heeft het bedrijf een wholesaletak (Dutch Bedding Company) die matrassen ontwikkelt, fabriceert en verkoopt aan winkelketens, waaronder vanzelfsprekend de Beter Bed filialen. Na een moeilijke periode waarin de consument de hand op de knip hield of naar goedkopere mogelijkheden zocht, en na aanpassing van het winkelnetwerk daaraan, groeit Beter Bed weer. De omzet in het eerste halfjaar van 2015 nam in alle landen toe. De oorzaken hiervan zijn volgens het bedrijf de aantrekkende vraag als gevolg van de verbeterde economie, de aantrekkende huizenmarkt in Nederland en de formule- en assortimentsaanpassingen. De halfjaaromzet steeg met ruim 10,4%, van €76 mln naar €84 mln. €1,6 mln daarvan was het gevolg van wisselkoersaanpassingen. Het operationeel resultaat (ebit) steeg met 66%, van €6,4 mln naar €10,5 mln. Daarmee steeg de operationele marge (ebit gedeeld door omzet) van 3,8 naar 5,7%. Beter Bed wist hogere kosten te compenseren door de hogere omzet. Die hogere kosten waren het gevolg van hogere afschrijvingen veroorzaakt door een begin 2014 ingezet investeringsprogramma, hogere marketingkosten in Duitsland en hogere bonussen door de omzettoename. De campagne in Duitsland heeft zijn vruchten afgeworpen, want de halfjaaromzet in het land steeg met ongeveer 10%, naar circa €105 mln. Ter vergelijking: in Nederland is de halfjaaromzet van de winkelketens ongeveer €55 mln (exclusief wholesale). De nettowinst steeg met 60%, van €4,9 mln naar €7,8 mln. Over het derde kwartaal is Beter Bed wat terughoudend. Het economisch herstel zet weliswaar door, maar de derdekwartaalcijfers over 2014 waren al goed – met een ebitstijging van 67%, naar €6 mln – en de warme zomer heeft de bezoekersaantallen beïnvloed.

Beter Bed verkoopt matrassen, bedbodems en bedtextiel aan de Nederlandse, Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse, Spaanse en Belgische consument. Duitsland en Nederland vormen de belangrijkste markt. In de meeste landen wordt de cash & carry-formule gehanteerd, met winkels op C-lokaties en rondom de stadscentra. Alleen in Nederland en België wordt met een winkelketen onder de moedernaam van Beter Bed fullservice verleend en op het middensegment gewerkt, met thuislevering en montage. Onder de naam Beddenreus zijn er ook cash & carry-winkels in Nederland. Voorts heeft het bedrijf een wholesaletak (Dutch Bedding Company) die matrassen ontwikkelt, fabriceert en verkoopt aan winkelketens, waaronder vanzelfsprekend de Beter Bed filialen.

Na een moeilijke periode waarin de consument de hand op de knip hield of naar goedkopere mogelijkheden zocht, en na aanpassing van het winkelnetwerk daaraan, groeit Beter Bed weer. De omzet in het eerste halfjaar van 2015 nam in alle landen toe. De oorzaken hiervan zijn volgens het bedrijf de aantrekkende vraag als gevolg van de verbeterde economie, de aantrekkende huizenmarkt in Nederland en de formule- en assortimentsaanpassingen. De halfjaaromzet steeg met ruim 10,4%, van €76 mln naar €84 mln. €1,6 mln daarvan was het gevolg van wisselkoersaanpassingen. Het operationeel resultaat (ebit) steeg met 66%, van €6,4 mln naar €10,5 mln. Daarmee steeg de operationele marge (ebit gedeeld door omzet) van 3,8 naar 5,7%. Beter Bed wist hogere kosten te compenseren door de hogere omzet. Die hogere kosten waren het gevolg van hogere afschrijvingen veroorzaakt door een begin 2014 ingezet investeringsprogramma, hogere marketingkosten in Duitsland en hogere bonussen door de omzettoename. De campagne in Duitsland heeft zijn vruchten afgeworpen, want de halfjaaromzet in het land steeg met ongeveer 10%, naar circa €105 mln. Ter vergelijking: in Nederland is de halfjaaromzet van de winkelketens ongeveer €55 mln (exclusief wholesale). De nettowinst steeg met 60%, van €4,9 mln naar €7,8 mln.

Over het derde kwartaal is Beter Bed wat terughoudend. Het economisch herstel zet weliswaar door, maar de derdekwartaalcijfers over 2014 waren al goed – met een ebitstijging van 67%, naar €6 mln – en de warme zomer heeft de bezoekersaantallen beïnvloed.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ