Kendrion | Wachten op afsplitsing automotive-tak
De cijfers van Kendrion boden weinig verrassingen. De beleggersdag later dit jaar moet duidelijkheid geven over de strategie na verkoop van de automotive-tak.
AEX-fonds Altice Europe is een kabelonderneming. Het bedrijf is actief in verschillende Europese landen, vooral in Frankrijk en Portugal. Verder zijn er activiteiten in Israël.
Tot voor kort kende het kabelbedrijf ook grote activiteiten in de VS, maar die zijn afgesplitst.
Altice Europe groeide tot kort geleden snel door acquisities. Er werden vervolgens kostenmaatregelen genomen zodat de operationele marge bij het overgenomen bedrijf snel steeg.
Altice Europe slaagde er daarna slechts moeizaam in om in de volgende fase een hogere omzet te realiseren. Omdat bovendien de acquisitiedrift voor een belangrijk deel werd gefinancierd met schuld, is het bedrijf verliesgevend door de hoge rentelasten.
De koers van het aandeel kent meer dan andere aandelenkoersen grote ups en downs. De ups traden op na de beursgang en na de afsplitsing van het Amerikaanse deel. Daarna volgden de downs. Voor de belegger heeft het aandeel daarom een speculatief karakter. Door de schuldpositie gedwongen is het bedrijf momenteel bezig nog meer onderdelen af te splitsen, zoals de telecomtorens in Portugal.
De verkoop van onderdelen biedt het bedrijf de mogelijkheid de schuldpositie af te bouwen. Maar de schuld is dermate groot dat de nettoverliezen voorlopig zullen aanhouden. Altice Europe kent twee typen aandeel, A en B. Het aantal A-aandelen domineert, maar deze geven weinig zeggenschap. De eigenaars van vóór de beursgang in 2014 hebben vooral B-aandelen, met veel zeggenschap.
In de Koerswijzer van Beleggers Belangen treft u zowel een fundamenteel advies als een advies op basis van technische analyse.
De cijfers van Kendrion boden weinig verrassingen. De beleggersdag later dit jaar moet duidelijkheid geven over de strategie na verkoop van de automotive-tak.
Door de hevige concurrentie in de autosector kleven er behoorlijk wat risico’s aan het beleggen in autofabrikanten. Bij BYD speelt nog een heel ander gevaar.
De kwartaalupdate van BAM werd onthaald met een fikse koersdaling van 17% op het moment van schrijven. Een blik op de cijfers en het advies.
De aandacht voor de naderende Europese verkiezingen en de voorkeuren van de Nederlandse belegger hebben raakvlakken.