AB InBev | De cijfers zijn om op te klinken
Sinds de fameuze Bud Light-rel kijkt iedereen hoe het AB InBev vergaat in de Verenigde Staten. Het goede nieuws is dat de cijfers er minder slecht zijn geworden, zodat de koers in reactie kon opveren.
Bierbrouwer AB Inbev is aan Euronext Brussel genoteerd. Het bedrijf is een product van overname na overname, en momenteel bezet het met een marktaandeel van ongeveer 45% de nummer-1 positie in de mondiale biermarkt. De laatste loot aan de tak was de nummer-2 van de mondiale biermarkt, SABMiller (15%). De biermarkt is een zeer geconsolideerde markt als van het thuis gebrouwen bier wordt afgezien.
AB Inbev heeft een jaaromzet van ongeveer $57 mrd, waarvan ruim 20% in Noord-Amerika wordt verkocht. Voorts zijn er grote activiteiten in Brazilië en Mexico (ruim 40%). AB Inbev is in de VS, Brazilië en Mexico marktleider.
Door efficiënte productie en distributie werden marges van 40 tot 50% behaald, en dat onderscheidt AB Inbev van concurrent Heineken. De overname van SAB Miller, dat evenals Heineken in veel landen actief is, zal de marges van AB Inbev aanzienlijk verlagen. De brouwer kent een kleine omzet in andere dranken.
Sinds de fameuze Bud Light-rel kijkt iedereen hoe het AB InBev vergaat in de Verenigde Staten. Het goede nieuws is dat de cijfers er minder slecht zijn geworden, zodat de koers in reactie kon opveren.
Tijdens de coronacrisis liepen de overheidstekorten om begrijpelijke redenen op. Na twee jaar van broekriem aanhalen laten overheden – vooral de Amerikaanse en Chinese – de teugels weer vieren.
Een minder grote omzetdaling dan gevreesd, een hoger dividend en een recordhoge nieuwe aandeleninkoop stemden de beleggers in Apple positief.