Blik op dividend | Aristocrats VS blijven verhogen
We zitten volop in het Europese dividendseizoen, maar er is weinig nieuws van eigen bodem. In de Verenigde Staten verhoogden enkele bekende namen recent nog het dividend.
In 1886 stichtten drie broers Johnson een bedrijf dat zich richt op medische producten en persoonlijke verzorging, maar pas in 1944 kreeg Johnson & Johnson (J&J; jnj.com) een notering aan de beurs van New York. Robert Wood Johnson, zoon van een van de drie oprichters, veranderde in 1932 de structuur van het bedrijf in een gecentraliseerde ‘familie van bedrijven’. Deze structuur bestaat nog steeds. J&J is met 250 verschillende bedrijven in 60 verschillende landen actief. Jansen Pharmaceutical, vernoemd naar het in 1961 overgenomen Belgische bedrijf van dr. Paul Janssen, is daarvan de bekendste. De activiteiten van J&J zijn in drie divisies onderverdeeld. De belangrijkste en meest winstgevende is Pharmaceuticals, die goed is voor 54% van de totale winst voor belastingen. De divisie Medische Apparatuur – onder meer chirurgische hulmiddelen en protheses – bepaalt ruim 36% van de winst voor belastingen. De derde en kleinste divisie is Consumentenproducten, met bekende merken als het mondwater Listerine en de pijnstiller Tylenol. Deze divisie neemt een kleine 10% van de winst voor belastingen voor zijn rekening. J&J behoort tot de zogeheten ‘dividend aristocrats’, want het bedrijf heeft ieder jaar sinds 1962 het dividend verhoogd.
We zitten volop in het Europese dividendseizoen, maar er is weinig nieuws van eigen bodem. In de Verenigde Staten verhoogden enkele bekende namen recent nog het dividend.
Johnson & Johnson is 2022 goed begonnen. Beleggers hadden meer oog voor de dividendverhoging dan voor de bijgestelde prognose voor vaccin-verkopen.
In het vierde kwartaal kon de winstgroei van Johnson & Johnson (JNJ) meer overtuigen dan de omzetstijging. Het bedrijf kijkt met vertrouwen naar 2022 en rekent op een degelijke winstgroei.