Updates

Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Column Cor Blankestijn, vandaag 15:00

Geen feest op ‘Bevrijdingsdag’

0 0 Leestijd ongeveer

Amerikanen gaven in aanloop naar ‘Liberation Day’ fors meer uit, maar niet om de goede redenen. De consumentengoederensector gaat een zwaar jaar tegemoet.

In aanloop naar president Trump’s ‘Liberation Day’ gaven Amerikanen veel geld uit. De winkelverkopen stegen in maart met maar liefst 4,2% ten opzichte van een jaar eerder. De stijging is extra opmerkelijk doordat Pasen dit jaar in april viel en winkels, zoals vorig jaar, dus in het eerste kwartaal niet konden profiteren van de paasinkopen. Ook was er vorig jaar door het schrikkeljaar een extra koopdag. Consumenten gaven echter niet meer geld uit omdat ze meer vertrouwen hadden in hun financiële positie. Nee, ze schaften nog snel spullen aan voordat Trump’s importheffingen zouden ingaan.

Amerikanen slaan nog snel hun slag

Zo kochten ze nog snel een nieuwe auto. Vanaf 3 april geldt namelijk een importheffing van 25% op alle voertuigen en auto-onderdelen die van buiten de VS komen. De autoverkopen stegen daardoor met bijna 10% in vergelijking met een jaar geleden. De heffingen kunnen de prijzen met duizenden dollars laten stijgen. Dit is slecht nieuws voor de geplaagde Europese autosector.

De grote Duitse autobouwers hebben wel fabrieken in de VS, maar krijgen te maken met heffingen op onderdelen uit Mexico, Canada en Europa. Vooral Volkswagen, dat al een van de laagste marges heeft in de sector, zal een flinke tik krijgen. Ik plaats hierbij wel de kanttekening dat Trump nogal eens van mening verandert, zoals het uitstel van veel heffingen (niet voor auto’s) met 90 dagen. De situatie zou er op het moment dat u dit leest dus alweer anders uit kunnen zien.

Ook in andere sectoren stegen de verkopen flink. Zo werden er flink meer bouwmaterialen, tuinspullen, meubels, elektronica, kleding en sportartikelen verkocht. Voor (sport)kleding, die veelal gemaakt wordt in lagelonenlanden als Vietnam, Bangladesh en China, zullen torenhoge tarieven gaan gelden. Bedrijven als H&M en Nike zullen de brutomarges zien kelderen als de tarieven niet omlaag gaan.

Lees ook Trump lokt handelsoorlog uit en de financieel zwakste bedrijven zijn de sigaar

Zorgelijk beeld

Onder de piek in de winkelverkopen gaat een zorgelijk beeld schuil. Voordat de heffingen werden aangekondigd, gaven met name de lagere- en middeninkomens al minder uit. De hoge inflatie van de laatste jaren heeft hen voorzichtiger gemaakt. De spaarquote daalt al een tijdje en creditcardschulden kunnen steeds vaker niet worden terugbetaald. De ‘paniekaankopen’ in maart hebben dit donkere consumptiebeeld mogelijk verergerd. Grote aankopen doe je nu eenmaal niet vaak, en wie dit in maart heeft gedaan, heeft straks minder budget voor andere dingen. Maar ook aankopen van bijvoorbeeld kleding zijn mogelijk naar voren gehaald.

Het Franse LVMH, het bedrijf achter Louis Vuitton en Christian Dior, meldde in april weliswaar dat Amerikanen nog steeds geld uitgeven aan mode, lederwaren, horloges en sierraden, maar dat de verkopen van bijvoorbeeld wijn en sterke drank en de goedkopere beautyproducten van Sephora teruglopen. Een verklaring hiervoor is dat cosmetica en drank relatief aantrekkelijk zijn voor de consumenten met een minder goedgevulde portemonnee (vergeleken met de typische LVMH-klant), die zich vooral zorgen maken over de inflatie en hun baan.

Maar ook supermarkten zien het beeld veranderen. Discounter Walmart wint al tijden marktaandeel van duurdere ketens zoals Target, al begint Walmart hem nu ook te knijpen omdat veel van zijn artikelen uit China komen. Ook kopen consumenten steeds vaker de (sterk in kwaliteit verbeterde) huismerken, zoeken ze vaker naar aanbiedingen en kiezen ze er steeds vaker voor om thuis te eten in plaats van in een restaurant. Niet vreemd, want eten buitenshuis is nóg duurder geworden dan de boodschappen.

Winkels krijgen het zwaar

De handelsbesprekingen lijken positiever uit te pakken dan in het meest gevreesde scenario, maar de kans is groot dat veel consumentengoederenbedrijven bovengenoemde ontwikkeling later dit jaar in hun resultaten zullen voelen. Als we al een lichtpuntje kunnen vinden, dan is het dat de naar voren gehaalde aankopen geholpen hebben om de winkelvoorraden te verkleinen. Die liepen namelijk op doordat winkeliers uit angst voor de heffingen zelf ook extra hadden ingekocht in Azië.

Dus ja, Liberation Day heeft de bestedingen van Amerikanen een flinke boost gegeven, maar niet om de goede redenen.

Cor Blankestijn, beleggingsanalist consumentengoederen, ING Investment Office

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.