Updates

Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden
Column Cor Blankestijn, 21 jan 13:00

Column | Consuminderen met GLP-1

0 0 Leestijd ongeveer

De hype rond afslankmiddelen als Ozempic zorgt voor opschudding. Succes voor het ene bedrijf betekent een probleem voor het andere.

Producenten van voedingsmiddelen hebben hun volumes het afgelopen jaar zien dalen. Begrijpelijk, aangezien hun producten flink in prijs zijn gestegen. Maar er is nog een reden, als we verschillende analisten mogen geloven. Na een onderzoek van Walmart naar het koopgedrag van haar klanten, daalden de koersen van de producenten van frisdrank, snacks, bier en sterke drank. Wat is er aan de hand?

Ook beleggers in de ban van GLP-1

De uitdagende omstandigheden voor de consument zijn niet de enige factor die het sentiment rond de voeding- en drankensector bepalen. Ook GLP-1, oftewel glucagon-like peptide 1, speelt een belangrijke rol. Deze lichaamseigen stof zorgt ervoor dat er na het eten voldoende insuline wordt afgegeven, zodat glucose goed door de lichaamscellen kan worden opgenomen. Mensen met diabetes type 2 maken echter te weinig GLP-1 aan en zijn daarom erg geholpen met zogeheten GLP-1 agonisten. Voorbeelden daarvan zijn de door Novo Nordisk geproduceerde middelen Ozempic, Wegovy en Rybelsus.

Een bijwerking van deze medicatie is dat het de eetlust afremt, waardoor het ook als afslankmiddel bijzonder effectief is. En niet alleen voor mensen met (morbide) obesitas, zeg maar met een BMI van 45 en hoger. Als de diabetespatiënt ook hartklachten heeft, daalt de minimale BMI-waarde om voor het medicijn in aanmerking te komen naar 35+. Heb je daarnaast ook last van slaapapneu, dan daalt de minimale BMI nog verder.

Studies tonen aan dat de dagelijkse calorie-inname tot wel 30% afneemt en dat een gewichtsverlies van 15% mogelijk is bij gebruik van dergelijke medicatie. Niet alleen de effectiviteit ervan maakt de medicatie gewild, ook beroemde Ozempic-gebruikers zoals Kim Kardashian dragen daaraan bij. Hierdoor is het ‘off-label’ gebruik (zonder recept) zodanig toegenomen dat er regelmatig tekorten zijn. Er zijn niet eens voldoende spuiten voor de ‘echte’ doelgroep, de diabetes type 2-patiënten.

Consumptiepatroon verandert

Het toenemend gebruik van deze medicatie kan een flinke verandering teweegbrengen in het consumentengedrag. Uit onderzoek van onder andere JPMorgan, Bank of America en Barclays blijkt dat producenten van koolhydraatrijke producten, zoals snacks, voorverpakt voedsel, chips en koolzuurhoudende dranken, hard geraakt kunnen worden als de eetlust van consumenten afneemt.

Of het enthousiasme over deze wondermiddelen doorzet blijft ongewis, want net als voor alle afvalpogingen geldt dat de aanhouder wint. Zodra Ozempic-gebruikers stoppen met het toedienen van de medicatie, komen de kilo’s er net zo snel weer aan. Een goedkope oplossing om een gezonder gewicht te bereiken is het ook niet. Een behandeling met GLP-1 medicijnen kost zo’n €900 per maand zonder recept en wordt niet vergoed voor niet-diabetespatiënten. Voor dat bedrag kun je, zelfs na de extreme prijsstijgingen, nog altijd heel veel producten van Coca-Cola, PepsiCo of McDonald’s kopen.

De een zijn brood..

Bedrijven wiens omzet getroffen zou kunnen worden door een verminderde calorie-inname, zagen hun beurskoersen afslanken nadat Walmart-topman John Furner na klantonderzoek constateerde dat gebruikers van GLP-1 agonisten minder levensmiddelen en calorie-armere producten kochten. De koersen van onder andere PepsiCo, Mondelez en Coca-Cola doken ruim 5% omlaag. Vooralsnog zeggen deze bedrijven weinig impact te ondervinden van het groeiend gebruik van afslankmiddelen.

Andere bedrijven zeggen de juiste voedingsmiddelen te hebben om in combinatie te nemen met de medicatie. Nestlé, dat een divisie heeft met innovatieve gespecialiseerde voeding, zou er zelfs van kunnen profiteren. Ook Danone maakt voeding voor zieke mensen en zou erop kunnen inspelen. En Reckitt Benckiser zou extra Rennies kunnen verkopen tegen de misselijkheid die ontstaat door het medicijngebruik.

Als we nog wat verder kijken, kan bijvoorbeeld ook de kledingsector meeprofiteren. Afvallers moeten immers een nieuwe garderobe aanschaffen. Ook sportkledingfabrikanten hebben er baat bij als mensen sportiever worden door het verlies van vele kilo’s. Zo komen Nike en Adidas toch nog van hun overtollige voorraden af.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ