Procter & Gamble | Blik blijft gericht op innovatie
Procter & Gamble rapporteerde 23 januari cijfers over het laatste kwartaal van 2023 (kw2 van boekjaar 2023/24). De omzet steeg met 3% tot $21,4 mrd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De autonome omzetgroei, dus zonder valuta-effecten en acquisities en desinvesteringen, lag met 4% iets hoger. En de winst per aandeel daalde met 12% van $1,59 naar $1,40. Deze daling werd echter veroorzaakt door een (non-cash) afschrijving op Gillette. De kernwinst per aandeel kwam uit op $1,84, een verbetering van 16% ten opzichte van vorig boekjaar.
Voor heel 2024 handhaafde ceo Jon Moeller de outlook voor de omzet (+5%) en hij verwacht dat de kernwinst per aandeel hoger zal liggen dan de eerder afgegeven schattingen. Dit zal vooral komen door verhoogde bruto marges als gevolg van betere efficiëntie, gunstigere grondstofprijzen en hogere verkoopprijzen.
Groeitrend westerse markt
Meer in detail waren er wel duidelijke verschillen zichtbaar bij de markten in het algemeen. In de conference call werd uitgebreid stilgestaan bij de tweedeling tussen de westerse markten – voornamelijk de Verenigde Staten – en China, de tweede markt voor Procter & Gamble.
In de westerse markten was namelijk wel volumegroei. In West-Europa kwam deze uit op 3%. En specifiek Noord-Amerika vertoonde een gedraaide trend in de afgelopen vijf kwartalen: van -3%, 0%, 2%, 3%, ging het in het jongste kwartaal zelfs naar een volumegroei van 4%. Dit werd mede geholpen door een groei van het marktaandeel van 0,5%. Waar een deel van de consumenten vooral kijkt naar de prijs, ziet Procter & Gamble een groter deel dat zoekt naar (betere) kwaliteit in producten.
Procter & Gamble in China
In China zijn de marktomstandigheden momenteel veel volatieler, reden voor diverse analisten om naar extra toelichting te vragen. Procter & Gamble zegt heel stellig over China dat ‘alle cijfers voor de lange termijn kloppen’. Het is een enorme markt met een zich ontwikkelende middenklasse, waarin Procter & Gamble nog veel marktaandeel kan winnen. Momenteel is China volatieler, maar naar verwachting zal dat in de tweede jaarhelft meer stabiliseren.
Een onderdeel dat het momenteel extra lastig heeft, is de Japanse dochter SKII. SKII voorziet consumenten van premium producten in huidverzorging. In augustus 2023 is Japan begonnen met het lozen van afvalwater uit de kerncentrales van Fukushima in de Stille Oceaan. Hierdoor is het sentiment in China richting Japan en Japanse producten (extra) negatief. Maar als dat sentiment herstelt, dan wordt daar jaarlijks een midden-enkelcijferige groei verwacht.
Advies aandeel Procter & Gamble op ‘houden’
Jon Moeller geeft richting zijn medewerkers geregeld aan dat zelfgenoegzaamheid dodelijk is. Het aandeel Procter & Gamble blijft dan ook vol inzetten op innovaties en er zit nog veel in de pijplijn. Als gevolg van de eenmalige afschrijving op Gillette verlaag ik mijn taxatie voor de winst per aandeel van 2024 naar $6,20. Voor de lange termijn blijft Procter & Gamble een stabiele groeier. Het advies blijft ‘houden’: te duur voor een koopadvies, te goed voor een verkoopadvies.