LVMH | Luxe-aandeel stijgt tot nog grotere hoogtes
In de westerse markten (Europa, Verenigde Staten en Japan) werd bij LVMH een forse groei opgetekend. Azië bleef stabiel door de coronalockdowns in China, maar daar is nu perspectief op verbetering. Het vierde kwartaal leverde een omzet op van €22,70 mrd tegenover €20,04 mrd in het vierde kwartaal van 2021 of een toename met 13,3%. De gemiddelde analistenschatting lag op €22,35 mrd.
Organisch (zonder rekening te houden met overnames of desinvesteringen) komen we uit op 9% omzetgroei. Voor het volledige boekjaar eindigen we op een nieuwe recordomzet van €79,184 mrd of +23% tegenover de €64,215 mrd van 2021. Van die 23%-klim is 17% organisch.
Kroondivisie
Wie LVMH al een tijdje volgt, weet hoe cruciaal de tak Mode & Lederwaren is voor het concern. Dat zal nog geruime tijd zo blijven. Andermaal leverde de kroondivisie de sterkste organische groei op vorig jaar: +20% (omzet van €30,90 naar €38,65 mrd). De totale groei bedroeg een bijzonder fraaie 25%. Deze tak is wereldwijd bekend van topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo en was in 2022 weer goed voor bijna de helft van de groepsomzet (48,8%). Prima nieuws voor het concern, want Mode & Lederwaren is ook de meest rendabele poot.
Net als de groepsomzet neemt ook de recurrente (zonder eenmalige elementen) groepswinst met 23% toe. Die kwam voor het eerst boven €20 mrd uit (van €17,15 naar €21,05 mrd). Mode & Lederwaren zag de winst met 22% klimmen tot €15,71 mrd of maar liefst 74,6% van de groepswinst. De divisie Selectieve Retailing omvat naast de Sephora–shops vooral de DFS Group (de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek met ruim 1100 winkels). Deze divisie wist vorig jaar de coronaklap van 2020 geheel te overwinnen met 26% omzetgroei (van €11,75 naar €14,85 mrd; +17% organisch) en vooral 48% toename van de recurrente winst (van €534 naar €788 mln).
De afdeling Parfums & Cosmetica is een relatieve achterblijver met ‘slechts’ een omzettoename van 17% in 2022 (11% organisch) en vooral een daling met 3% van de recurrente winst door een selectievere distributie. Sinds januari 2021 behoort ook het bekende juwelenhuis Tiffany & Co (waarvoor circa €15 mrd is betaald) tot het luxeconcern. Dat verklaart waarom Horloges & Juwelen nu nummer 3 is binnen het luxeconcern, met bijpassende groeicijfers (omzetstijging +18%, waarvan +12% organisch en 20% winstgroei tot boven €2 mrd).
De bedrijfsleiding heeft vertrouwen in 2023 en stelt een dividend van €12 per aandeel voorop voor 2022 (€7 slotdividend).
Pittig prijskaartje
Het aandeel LVMH is zonder twijfel een aandeel van topkwaliteit. Vorig jaar moesten we er minder dan het gemiddelde van de afgelopen jaren voor betalen. Na de fantastische klim van de laatste maanden moeten we er wel weer volop voor betalen tegen 25 keer de verwachte winst voor 2023 en 4,75 keer de verwachte omzet. Vandaar dat we houdadvies op het aandeel LVMH plakken.