Column | De feestdagen en de koopjesjagers
Veel retailers beginnen ruim een week van tevoren met hun kortingsacties, in de hoop koopjesjagers naar hun (online) winkel te lokken. Ik denk dat consumenten met de inflatie en daarmee stijgende prijzen in het achterhoofd wellicht juist nu gaan toeslaan.
De piek
Fulfilmentspecialist Monta verwerkte vorig jaar tijdens Black Friday 78% meer orders dan in een gemiddelde week en rekent voor dit jaar op een verschil van 83%. Deze periode is ook een piek voor bedrijven als Bol.com en PostNL. Op de drukste dag verstuurt Bol.com vier tot vijf keer meer pakketten dan op een gemiddelde dag en PostNL plant duizend tot vijftienhonderd extra bezorgritten in.
In het verlengde daarvan profiteren ook grote advertentieplatformen zoals Alphabet en Meta van de vele campagnes die retailers houden op onder meer Google en Facebook. Daar komt dit jaar nog bij dat het WK voetbal in de winter plaatsvindt en adverteerders ook daar hun budgetten aan uitgeven.
Toch is het niet allemaal hosanna. Uit onderzoek van vergelijkingswebsite Slimster blijkt bijvoorbeeld dat er in vergelijking met andere jaren de afgelopen weken nauwelijks meer tv’s zijn verkocht. November is normaal gesproken een topmaand voor tv-verkopers en tijdens grote sportevenementen leeft de verkoop vaak op. Slimster denkt wel dat de tv-verkopen door Black Friday nog kunnen aantrekken.
Piper Sandler wijst er dan ook op dat de verkoopcijfers rondom Black Friday een duidelijk teken zullen geven hoe sterk het consumentenvertrouwen is en of de wereldeconomie wellicht slechts in een milde recessie belandt. Na de koersdalingen over de afgelopen periode zijn er op de beurs naar mijn mening sowieso nog voldoende kansen voor koopjesjagers.
Kledingretailers
Naast de impact van Black Friday kijk ik daarbij ook aandachtig naar de weersomstandigheden. Volgens Wells Fargo is er namelijk een positieve correlatie tussen lage temperaturen en de verkoop van sommige retailers. Naar verwachting wordt het in de VS de komende vijfenveertig dagen kouder dan vorig jaar. Onder meer kledingretailers Canada Goose, Burlington Stores en G-III Apparel Group kunnen hier volgens Wells Fargo van profiteren.