Volkswagen | Chiptekort remt productie van de automaker
In het derde kwartaal is de omzet van Volkswagen met 24% gestegen naar €70,7 mrd. Het operationele resultaat kwam 52,6% hoger uit, op €4,3 mrd. Dit is inclusief bijzondere lasten van €1,6 mrd, met betrekking tot Rusland en de Porsche-beursgang. Zonder deze post kwam het resultaat overeen met de verwachtingen.
Volkswagen ondervond ook in het derde kwartaal nog hinder van de problemen in de toeleveringsketen en aanhoudende chiptekorten. Toch leverde het bedrijf bijna een kwart meer voertuigen af. Dit was vooral te danken aan een sterk herstel in China, waar de leveringen met 26% stegen.
Elektrische modellen populair
Positief is dat de elektrische modellen gretig aftrek vinden. De levering van elektrische auto’s nam in het derde kwartaal toe met 22%, waarmee hun aandeel in de totale leveringen van de groep uitkwam op 6,8%. Hun aandeel zal naar verwachting over heel 2022 uitkomen op 7-8%, tegen 5,1% in 2021. Dit zal het vertrouwen in de strategie van Volkswagen goed doen.
Over de eerste negen maanden leverde Volkswagen bijna 13% minder auto’s af. Naast chiptekorten hadden coronarestricties en de Oekraïne-oorlog invloed op de productie. Volkswagen rekent voor heel 2023 niet langer op een volumestijging maar op gelijke verkopen. De omzet- en winstverwachting blijven wel overeind. Dankzij hogere verkoopprijzen en een betere productmix stijgt de omzet dit jaar tussen de 8% en 13%. Daarbij komt de operationele winstmarge uit aan de bovenkant van de bandbreedte 7-8,5% (2021: 8%).
Advies aandeel Volkswagen op ‘kopen’
Een knappe prestatie, gezien de stabiele volumes. Naar verwachting zullen de chiptekorten in het vierde kwartaal verder afnemen. De groep staat er sinds de beursgang van dochter Porsche financieel sterk voor. Van de opbrengst van €19,5 mrd wordt €9,6 mrd uitgetrokken voor een speciaal dividend, oftewel €19,06 per aandeel. Dat levert op de huidige koers 14% op.
Een recessie zal de auto-industrie hard raken. Bij een k/w van 4 is dat echter ruim voldoende in de koers verwerkt en blijft het koopadvies voor het aandeel Volkswagen van kracht.
*Auteur heeft een positie in Volkswagen