Netflix | Koersklap ondanks dubbelcijferige omzetgroei
Netflix groeit als kool. De omzet over 2021 bedroeg $29,7 mrd, terwijl dat in 2020 nog $25,0 mrd was en in 2019 $20,1 mrd. Sinds 1999 heeft het bedrijf altijd dubbelcijferige omzetgroei laten zien. Daarbij heeft de streamingdienst de voorsprong op de concurrentie de afgelopen tijd flink uitgebreid. Netflix had met Squid Game de best bekeken serie van het jaar. Er is inmiddels al ruim 2,1 miljard uur naar gekeken.
Ook twee grootste filmreleases ooit, Red Notice and Don’t Look Up, waren Netflix-producties en bij de laatste Emmy’s (de Oscars voor televisieproducties) viel geen enkele producent vaker in de prijzen. Daarbij zetten Amerikaanse producties al lang niet meer de toon.
De drie best bekeken Netflix-series ooit komen uit Zuid-Korea (Squid Game), Spanje (Money Heist) en Frankrijk (Lupin). Dat een Engelstalig publiek massaal bereid is naar series met ondertitels te kijken, laat zien dat Netflix zeer succesvol is met lokale producties.
Groeicijfers
Per saldo heeft Netflix er in het vierde kwartaal 8,3 miljoen abonnees bij gekregen, waardoor het totaal aantal abonnementen nu op 222 miljoen staat. Wel vertraagt de het groeitempo. De verwachting is dat in het komende kwartaal 2,5 miljoen abonnees bij komen, en daarmee zou het groeitempo op het laagste niveau in jaren komen te liggen.
Het bedrijf slaat zijn vleugels echter ook al naar andere markten uit. Sinds november heeft het bedrijf tien spellen uitgegeven voor Android en IOS. Deze activiteit bevindt zich echter nog in de beginfase, en het is nog te vroeg om er voorspellingen over te doen.
Waardering
Netflix is gewaardeerd op een koers-winstverhouding van 32. Dat is niet bijzonder hoog, aangezien het bedrijf de omzet steevast met dubbele cijfers weet op te voeren. Ook zijn er nauwelijks kosten gemoeid met het aansluiten van nieuwe abonnees. Als de prijs van een abonnement met $1 wordt verhoogd, betekent dit dat de jaarwinst met zo’n $2 mrd stijgt.
In de drie dagen na de presentatie van de jaarcijfers daalde Netflix met ruim 30%. Dit jaar staat het aandeel 40% lager, op een koers die we voor het laatst hebben gezien in maart 2020. Van de honderd grootste technologiebedrijven in de Verenigde Staten laat alleen Moderna dit jaar een lager rendement zien. In beide gevallen is het koersverlies vooral te wijten aan de ontwikkeling van de coronacrisis, die overgaat van een pandemie in een endemie.
Aandeel Netflix blijft koopwaardig
Netflix blijft ook na de coronacrisis echter een sterk bedrijf, dat meer durft te experimenteren dan concurrent Disney+ – zie een extreme serie als Squid Game – en daarom meer succes zal hebben. Mocht er een serie zijn die de kijkrecords van Squid Game verbreekt, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk een Netflix-productie zijn. Het aandeel Netflix blijft dan ook koopwaardig.