HSBC | Verhoging advies maar verlaging koersdoel Unilever
De subsectoren Voeding, Persoonlijke Verzorging en Huishoudelijke Producten staan gezamenlijk bekend als Consumer Staples. Een defensieve sector die – niet verrassend – in het eerste kwartaal 10% beter heeft gepresteerd dan de brede beursindex, stelt HSBC. Wel heeft het coronavirus het consumptiepatroon veranderd, en dat heeft verschillende gevolgen voor de omzet- en winstontwikkeling van de Europese consumer staples-bedrijven.
De virusuitbraak heeft geleid tot een toename van thuiswerken, een afname van het buiten de deur eten en tot minder reizen. Als de situatie normaliseert zullen deze trends weer draaien, maar niet helemaal, meent HSCB. Volgens de bank zullen meer mensen thuis blijven werken dan vóór de coronacrisis. Ook is de merkentrouw van consumenten deels veranderd door de gedwongen overstap op huismerken in plaats van A-merken.
Favorieten
HSBC verlaagde zijn verwachtingen voor de operationele winst voor bijvoorbeeld L’Oréal met ruim 16% voor 2020 en ruim 12% voor 2021. HSBC handhaaft het houdadvies, maar verlaagt wel het koersdoel met 12,5% tot €245. Voor Unilever schroeft de bank de winstverwachtingen met respectievelijk 7 en 5% terug. Na de recente koersdaling wordt het advies voor Unilever verhoogd naar ‘houden’ bij een met €3 verlaagd koersdoel van €44.
De sectorfavorieten van HSBC zijn Danone (koersdoel €70), Reckitt Benckiser (koersdoel 7000 pence) en Beiersdorf (koersdoel €118). Volgens HSBC profiteert de zuiveldivisie van Danone van de trend om meer thuis te eten. Reckitt Benckiser is het enige bedrijf uit de sector waarvoor HSBC de verwachtingen (iets) opwaarts heeft bijgesteld, met name als gevolg van de sterker dan verwachte groei van de divisie Huishoudelijke Producten.