Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies van de dag Jaap Barendregt, 13 apr 2020 09:00

Deze maaltijdbezorger profiteert van het coronavirus

0 0 Leestijd ongeveer

De coronapandemie heeft vele restaurants in zware problemen gebracht doordat ze gedwongen de deuren hebben moeten sluiten. Mijn tip van de week is een maaltijdbezorger die niet afhankelijk is van restaurants.

Het Duitse HelloFresh bezorgt op abonnementsbasis maaltijdpakketten aan huis. Het bedrijf levert dozen met verse ingrediënten die de klant aan de hand van een recept zelf kan bereiden. HelloFresh koopt de basisproducten uit de pakketten zelf in, zoals ook een supermarkt of een groenteman doet. Bij die activiteiten bestaan in deze crisistijd weinig hindernissen. En het concept slaat aan, want er hoeft niet gewinkeld te worden en de maaltijden zijn gezond.

Dit businessmodel biedt voordelen in de huidige crisis. De meeste maaltijdbezorgers zijn afhankelijk van restaurants, maar die zijn nu veelal gesloten om de verspreiding van het coronavirus in te dammen – hoewel sommige nog wel proberen om via bezorging wat geld te verdienen.

Schaaleffecten

HelloFresh werd opgericht in 2011 en is momenteel actief in twaalf landen, waaronder de Verenigde Staten, Canada, Australië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Nederland. Het bedrijf heeft bijna 3 miljoen klanten. Was de omzet in 2016 nog €600 mln, in 2019 was deze verdrievoudigd naar €1,8 mrd. Het nettoverlies per aandeel bedroeg in 2016 nog €0,51, maar in 2019 was dit teruggelopen tot €0,06. Vorig jaar tekende HelloFresh ook voor het eerst een positief autonoom operationeel resultaat op. Het bedrijf profiteert geleidelijk van schaaleffecten, waardoor de marges stijgen.

Op 31 maart meldde HelloFresh verwachtingen voor het eerste kwartaal. Het bedrijf lijkt sterk te profiteren van de coronacrisis, want de omzetverwachting bedroeg €685-710 mln, waar analisten hadden gerekend op €553 mln. Voor het autonoom operationeel resultaat sprak het bedrijf een verwachting uit van €55-75 mln, tegenover een analistenprognose van €5,7 mln.

HelloFresh zal volgens mij ook in het tweede kwartaal boven verwachting presteren. Dat zou zich kunnen vertalen in een nettojaarwinst per aandeel van €0,60 tot €0,80. Dit levert bij een koers van €30,00 dan voor 2020 een k/w op van respectievelijk 50 en 37,5. Dat is een forse waardering, die echter gezien de groei acceptabel is. Ik geef een koopadvies.

KERNGEGEVENS
Fondscode (ISIN) DE000A161408
Beurs Frankfurt
Hoogste koers 12 mnd €32,94
Laagste koers 12 mnd €7,88
Beurswaarde €4,5 mrd
K/w 2020 37,5 à 50
Dividendrendement

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ