Tipterugblik: Het Franse modehuis SMCP
Zwakke retailmarkt treft SMCP
SMCP kampt met vooral in Frankrijk met een zwakke retailmarkt en investeert tegelijkertijd in toekomstige groei. In de eerste jaarhelft steeg de omzet dankzij winkelopeningen met 9,5% naar €540,3 mln. Op vergelijkbare basis kromp de omzet echter met 0,7%, waarbij de aanhoudende internationale groei de teruggang op de Franse thuismarkt (34% van de concernomzet) niet kon compenseren. De teleurstellende omzetcijfers wogen op de ebitda-marge, die daalde van 17,0% naar 16,1%. Investeringen in e-commerce en renovatie van de Franse winkels zorgden bovendien voor hogere afschrijvingen, waardoor de nettowinst voor eenmalige lasten met 1,8% daalde.
SMCP rekent op opleving tweede jaarhelft
Voor het tweede halfjaar rekent SMCP op herstel. De omzet in Frankrijk stond met name onder druk vanwege de protesten door ‘gele hesjes’, maar is in het tweede kwartaal weer gestegen. Deze trend zal naar verwachting doorzetten. Ook zal de marge weer duidelijk opveren. Het bedrijf houdt daarom vast aan de prognose voor geheel 2019 van een omzetgroei tegen constante wisselkoersen van 9-11% en een stabiele ebitda-marge.
Op de middellange termijn mikt het concern nog altijd op een omzetgroei van 11-13%, tegen constante wisselkoersen. Verdere expansie van het winkelnetwerk op A1-locaties en een sterke online groei moeten daarvoor zorg dragen. Met name in China timmert het concern aan de weg. De onlangs begonnen samenwerking met de Chinese internetreus JD.com kan de verkopen hier nog een flinke impuls geven. Na de recente herfinanciering van dure leningen zullen de rentelasten vanaf volgend jaar aanzienlijk dalen. Als de economie niet verder verzwakt, zit er een duidelijk winstherstel in het vat. Bij een k/w van slechts 11,5 voor 2020 handhaaf ik het koopadvies.