Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Tips Jeroen Boogaard, 9 okt 2018 16:28

Frans modehuis geliefd bij Chinese consumenten

0 0 Leestijd ongeveer

De Franse modemerken van SMCP vinden gretig aftrek onder de Chinese middenklasse. Enorme groeikansen dienen zich daarmee aan. En die zijn nog niet volledig in de koers verwerkt.

SMCP is het moederbedrijf van Sandro, Maje en Claudie Pierlot. Deze modemerken zijn gepositioneerd in het betaalbare luxe segment: een stuk duurder dan fast fashion ketens als H&M en Zara maar veel goedkoper dan dure designermerken. Dit is een groeimarkt en SMCP wil hier de grootste speler ter wereld worden. Het bedrijf opent daartoe in hoog tempo nieuwe winkels. In de afgelopen drie jaar is de omzet bijna verdubbeld naar €912,4 mln en steeg het aantal verkooppunten met 36% naar ruim 1330. Investeerder KKR stapte vorig jaar bij de beursgang volledig uit, maar de Chinese textielfabrikant Shandong Ruyi (53,9%) en het management (6,7%) bleven de belangrijkste aandeelhouders. Dankzij de opbrengst van de beursgang kon de schuldgraad (nettoschuld/ebitda) aanzienlijk omlaag naar 1,7 eind juni en zullen ook de rentelasten fors dalen. De hoge ebitda-marge van 17% resulteert in een goede kasstroom. Zodoende is er voldoende ruimte om de expansie uit eigen middelen te financieren.

Chinees groeiverhaal SMCP

De laatste jaren heeft het modehuis al wereldwijd de vleugels uitgeslagen, waardoor het omzetaandeel van Frankrijk is gedaald van 72% in 2012 naar 38%. Deze weg wenst het bedrijf te vervolgen, waarbij het vizier gericht is op China, de VS en een aantal grote Europese landen. Opening van nieuwe winkels en het uitrollen van e-commerce moeten daarvoor zorgdragen. Vooral China is een interessante groeimarkt vanwege de opkomende middenklasse. De chique mode uit Parijs doet het goed bij de Chinezen. De eerste winkel werd in 2013 geopend. Inmiddels zijn er al ruim 100 vestigingen in China en dit aantal moet binnen vijf tot zeven jaar verviervoudigen. China is ook bovengemiddeld winstgevend voor SMCP. Dubbelcijferige omzetgroei zal samen met een lichte margeverbetering en verdere daling van de rentelasten in de komende jaren tot een forse winststijging leiden. Bij een k/w van 19 voor 2019 vind ik SMCP een aantrekkelijk groeiaandeel.

Fondscode (ticker) SMCP
Beurs Euronext Paris
Hoogste koers 12 mnd* € 25,50
Laagste koers 12 mnd* € 17,73
Beurswaarde €1,6 mrd
Koers-winstverhouding 2018 (t) 24,4
Dividendrendement (t) nvt

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ