Duitse automakers houden stand
Wereldwijd zit de auto-industrie in een crisis. Vooral onder invloed van de handelsoorlog zullen de autoverkopen dit jaar naar verwachting licht dalen. Tegelijkertijd moet de sector flink investeren in de overgang naar elektrisch en autonoom rijden. Dit weegt op de winstmarges. Op de korte termijn overheersen de risico’s. De Chinezen gaan het importtarief van 25% op Amerikaanse auto’s per medio december weer invoeren. Dit zal vooral Daimler raken, omdat het vanuit zijn Amerikaanse fabriek SUV’s naar China exporteert.
Recordverkopen Daimler
De ontwikkelingen in de handelsoorlog zijn echter onvoorspelbaar en er is nog steeds kans op een akkoord. Klaart de lucht tussen Washington en Peking, dan kunnen de koersen van VW en Daimler weer snel opveren. Beide bedrijven presteren in de huidige uitdagende markt niet eens zo slecht. Na een zwak eerste halfjaar zag Daimler de verkoop van Mercedes-Benz personenauto’s in juli met 12,7% stijgen naar een nieuw recordniveau. Over de eerste zeven maanden kwam de wereldwijde afzet nog wel 2,4% lager uit. Hoge kosten voor de dieselaffaire en terugroepacties zorgen dit jaar bovendien voor een forse operationele winstdaling. In 2020 lonkt een scherp winstherstel, mits de handelsoorlog uiteraard niet nog verder escaleert.
Met een verkoopdaling van 2,7% tot en met juli deed ook VW het beter dan de mondiale automarkt. Voor heel het jaar rekent Volkswagen nog steeds op een lichte verkoopstijging, wat zich moet vertalen in een omzettoename van circa 5%. De marge zal iets verbeteren of in het ergste geval licht dalen. Het concern is het dieselschandaal te boven en vormt zich om tot een producent van alleen nog maar elektrische auto’s. VW moet dankzij zijn enorme schaalgrootte in staat zijn om Tesla in te halen. Tesla heeft nu nog een voorsprong maar gaat gebukt onder hoge schulden en slaagt er niet in om winstgevend te worden.
Ook Daimler werkt hard aan de elektrificatie van zijn auto’s. De huidige tegenwind veroorzaakt door de handelsonrust lijkt tijdelijk en wordt weerspiegeld in erg lage k/w’s voor 2020 van 5,0 voor VW en 5,8 voor Daimler. Daar staan uiteraard wel bovengemiddelde risico’s tegenover. Niettemin trek ik de verkoopadviezen op naar ‘kopen’.
Ontwikkeling autoverkopen | ||
jul-19 | jan-juli 2019 | |
Mercedes-Benz | 12,7% | -2,4% |
Volkswagen | -2,4% | -2,7% |