Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden
Advies van de dag Jeroen Boogaard, 28 aug 2019 11:59

Duitse automakers houden stand

0 0 Leestijd ongeveer

In een krimpende markt blijven de autoverkopen van Daimler en Volkswagen nog redelijk overeind. De lage waardering van beide aandelen maakt het interessant om in te spelen op een cyclisch herstel.

Wereldwijd zit de auto-industrie in een crisis. Vooral onder invloed van de handelsoorlog zullen de autoverkopen dit jaar naar verwachting licht dalen. Tegelijkertijd moet de sector flink investeren in de overgang naar elektrisch en autonoom rijden. Dit weegt op de winstmarges. Op de korte termijn overheersen de risico’s. De Chinezen gaan het importtarief van 25% op Amerikaanse auto’s per medio december weer invoeren. Dit zal vooral Daimler raken, omdat het vanuit zijn Amerikaanse fabriek SUV’s naar China exporteert.

Recordverkopen Daimler

De ontwikkelingen in de handelsoorlog zijn echter onvoorspelbaar en er is nog steeds kans op een akkoord. Klaart de lucht tussen Washington en Peking, dan kunnen de koersen van VW en Daimler weer snel opveren. Beide bedrijven presteren in de huidige uitdagende markt niet eens zo slecht. Na een zwak eerste halfjaar zag Daimler de verkoop van Mercedes-Benz personenauto’s in juli met 12,7% stijgen naar een nieuw recordniveau. Over de eerste zeven maanden kwam de wereldwijde afzet nog wel 2,4% lager uit. Hoge kosten voor de dieselaffaire en terugroepacties zorgen dit jaar bovendien voor een forse operationele winstdaling. In 2020 lonkt een scherp winstherstel, mits de handelsoorlog uiteraard niet nog verder escaleert.

Met een verkoopdaling van 2,7% tot en met juli deed ook VW het beter dan de mondiale automarkt. Voor heel het jaar rekent Volkswagen nog steeds op een lichte verkoopstijging, wat zich moet vertalen in een omzettoename van circa 5%. De marge zal iets verbeteren of in het ergste geval licht dalen. Het concern is het dieselschandaal te boven en vormt zich om tot een producent van alleen nog maar elektrische auto’s. VW moet dankzij zijn enorme schaalgrootte in staat zijn om Tesla in te halen. Tesla heeft nu nog een voorsprong maar gaat gebukt onder hoge schulden en slaagt er niet in om winstgevend te worden.

Ook Daimler werkt hard aan de elektrificatie van zijn auto’s. De huidige tegenwind veroorzaakt door de handelsonrust lijkt tijdelijk en wordt weerspiegeld in erg lage k/w’s voor 2020 van 5,0 voor VW en 5,8 voor Daimler. Daar staan uiteraard wel bovengemiddelde risico’s tegenover. Niettemin trek ik de verkoopadviezen op naar ‘kopen’.

Chinese autoverkopen herstellen in juli
Voor zowel Volkswagen als Daimler is China de grootste markt, met een afzetaandeel van respectievelijk 36% en 30%. Vooral Daimler blijft hier goede zaken doen. De verkopen stegen in China tot juli met 2,9%. Bij Volkswagen daalden de verkopen in deze periode met 3,2%, maar in juli was er een stijging van 1,3%. Beide doen het beter dan de Chinese markt, die flink krimpt. Niet alleen blijft het premiumsegment goed liggen, ook scoren de Duitsers met nieuwe modellen. Mogelijke nieuwe stimuleringsmaatregelen van de Chinese overheid zouden de verkopen in de tweede jaarhelft kunnen aanjagen, terwijl de vergelijkingsbasis in Europa ook gunstiger uitpakt. In dezelfde periode van vorig jaar zorgden de WLTP-emissietesten nog voor productieverstoringen.
Ontwikkeling autoverkopen
jul-19 jan-juli 2019
Mercedes-Benz 12,7% -2,4%
Volkswagen -2,4% -2,7%

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ